Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation?

här kommer lite exempel på storlekar.

Detta gäller den gamla metroguide sverige och gamla R&R sverige eftersom den nya för hela europa inte finns ännu. Den nya innehåller mer information och därför kan inte lika stor yta täckas i den, men det kanske skiljer 20-30% bara.

För R&R ryms i en vista Hela den karterade sverigeytan+själland+fyn.

För MG ryms i en vista hela karterade sverigeytan-skåne-gotland.

Den karterade ytan är från uppsala en linje nästan rakt västerut.

Börjar komma...

Jag såg att tvnav annonserar om att de har fått leveranser av den nya MetroGuide Europe.
GSP Warehouse säger att deras leveranser är försenade. Beräknas komma i mars.

Den som lever får se.

Anders

Hoppas detta kan besvara en del frågor

Jag har provat nya MetroGuide Europe som kallas version 4.0. Den största nyheten är att man nu får hela Europa i ett paket (innehåller 2 CD-skivor) och slipper köpa nio CD-skivor. Täckningen norrut har blivit lite bättre. Om man drar en linje genom Örnsköldsvik och Sälen så täcks allt söder om denna linje med några större "flikar" också ovanför. Täckningen i Norge begränsar sig till en klutt kring Oslo och Fredrikstad och i Finland endast centrala Helsingfors. Man kan beskåda täckningen på Garmins webbplats och själv bilda sig en uppfattning. Regionerna är numera uppdelade mestadels med raka linjer istället för de komplicerade "pusselbitar" som tidigare var fallet och de är mindre så det är lättare att välja ut det man vill ha. Jag upplever nya MG Europe som en aning mer utrymmeskrävande vid nedladdning än den gamla men det är svårt att jämföra då regionerna skiljer sig.

Den andra stora nyheten är att MG Europe erbjuder autorutt-funktion, d.v.s. programmet kan själv välja en väg mellan startpunkt och slutdestination. Man kan påverka vägvalet med ett antal parametrar som bestämmer vad som skall prioriteras, snabbaste eller kortaste vägen t.ex. Autorutt är mycket snabb och resor på några mil storstadstrafik beräknas utan märkbar fördröjning och en 40 mils tur tar 5 sekunder. Man kan självklart liksom tidigare göra manuella rutter. En viktig skillnad mot nya MetroGuide USA är att autorutt endast kan beräknas i datorn för att sedan föras över till GPS:en. Man kan alltså inte använda MG Europe för att göra autoruttberäkningen direkt i GPS V och StreetPilot III utan är för den funktionen hänvisad till de MetroGuide CitySelect respektive CityNavigator som följer med enheterna. Kartor, adressinformation och POI kan naturligtvis användas i nämnda enheter på samma sätt som i de andra Garmin som stöds.

En annan sak som skiljer sig från gamla MetroGuide är att man nu vid installation väljer vilka av de sex regioner som Europa är uppdelat i som skall installeras och allt man väljer läggs då in på hårddisken. Mycket utrymmeskrävande men bekvämt då man slipper leta fram CD-skivorna när man skall tanka GPS:en.

ALBORG, DANMARK - 3.6 MB
ESBJERG, DANMARK - 2.8 MB
KOBENHAVN, DANMARK - 2.5 MB
MARIBO, DANMARK - 414 KB
ODENSE, DANMARK - 1.2 MB
RABYLILLE STRAND, DANMARK - 96 KB
VINDEROD, DANMARK - 1.5 MB

HELSINKI, FINLAND - 454 KB

JESSHEIM, NORWAY - 3.5 MB

AMMEBERG, SVERIGE - 821 KB
ANGE, SVERIGE - 219 KB
BORAS, SVERIGE - 1.9 MB
BYXELKROK, SVERIGE - 1.2 MB
FALUN, SVERIGE - 2.3 MB
FARGELANDA, SVERIGE - 1.4 MB
GAVLE, SVERIGE - 2.4 MB
GOTEBORG, SVERIGE - 3.1 MB
GRISSLEHAMN, SVERIGE - 315 KB
HALLARYD, SVERIGE - 1.4 MB
HANGER, SVERIGE - 1.1 MB
HELSINGBORG, SVERIGE - 1.1 MB
JONKOPING, SVERIGE - 1.1 MB
KARLSKRONA, SVERIGE - 1.1 MB
KOPPARBERG, SVERIGE - 913 KB
LINKOPING, SVERIGE - 1.1 MB
MALMO, SVERIGE - 1.3 MB
NORRKOPING, SVERIGE - 1.0 MB
NYNASHAMN, SVERIGE - 343 KB
OREBRO, SVERIGE - 1.0 MB
ORNSKOLDSVIK, SVERIGE - 582 KB
OSBY, SVERIGE - 1.3 MB
SARNA, SVERIGE - 990 KB
SIMRISHAMN, SVERIGE - 454 KB
STOCKHOLM, SVERIGE - 1.9 MB
SUNDSVALL, SVERIGE - 1.5 MB
TROLLHATTAN, SVERIGE - 3.5 MB
UPPSALA, SVERIGE - 1.8 MB
VASTERAS, SVERIGE - 1.2 MB
VENA, SVERIGE - 1.0 MB
VISBY, SVERIGE - 436 KB
[Ändrat av PR 2002-02-21 kl 21:23]

20 frågor?

Intressant!

Var fick du tag i den, då?
Kostnad?
Om man gör en automatiskt ruttberäkning i PC:n, kan man tanka ner den rutten till sin GPS sen?
Om den rutten innehåller fler waypoints än vad en rutt kan göra i GPS:n, vad händer då?
Förenklas rutten, delas den på flera eller går det inte alls?
Kan man installera alla regionerna på hårddisken, om man nu vill?
(Detta gick ju att göra med gamla MetroGuide också, om man trixade med systemregistret lite, alternativt kopierade CD:n till hårddisken och installerade därifrån.)
Har du provat i praktiken, dvs ute, och kollat om nya områden och vägar verkar stämma?

Anders

Re: 20 frågor?

apersson850; sa:
Var fick du tag i den, då?
Kostnad?
Har den bara till låns för utvärdering under kort tid för ett speciellt ändamål.

Om man gör en automatiskt ruttberäkning i PC:n, kan man tanka ner den rutten till sin GPS sen?
Ja, se reservation för ev. begränsningar nedan.

Om den rutten innehåller fler waypoints än vad en rutt kan göra i GPS:n, vad händer då?
Förenklas rutten, delas den på flera eller går det inte alls?
Tyvärr vet jag inte, jag har tyvärr bara en GPS V och i den hamnar rutten som en automatisk rutt med startpunkt, destination och mellanliggande punkter syns inte som waypoints utan som vägval, typ "Keep left on ramp to Uppsalavägen" och inte ens på långa rutter blir de då speciellt
många. Det finns också manuella rutter, motsvarande rutterna i en "vanlig" GPS men dessa kan man såvitt jag vet bara hantera manuellt i GPS V. Hittar heller inget i dokumentationen som förklarar detta. Intressant fråga som jag själv skulle vilja ha svar på.

Kan man installera alla regionerna på hårddisken, om man nu vill?
Ja, det är kryssrutor för respektive region så det står en fritt att välja en, alla eller något däremellan.

Har du provat i praktiken, dvs ute, och kollat om nya områden och vägar verkar stämma?
Nej, men kartinformationen ser på skärmen ut att vara bra uppdaterad även med sent byggda vägar. Dock finns det som alltid missar i kartinformationen, t.ex. att en nybyggd avfart från E4 söder om Stockholm mot Alby visserligen finns med men där autorutt inte vet att genomfart från Hallundaavfarten därmed inte längre är tillåten.

Bortsett från ett fåtal rena felaktigheter bör man ha respekt för komplexiteten i en funktion som autorutt och måste räkna med att vägvalen inte alltid blir helt perfekta. En dator kan naturligtvis aldrig hitta bättre än en människa med lokalkännedom utan det
absolut bästa som kan hända är att den tar just den väg du skulle valt. Ibland blir det på vägar som visserligen också leder fram till målet men som inte är helt optimala. Man skall således inte mer än för utvärdering nyttja funktionen på vägar man känner till eftersom man då bara riskerar att bli besviken. Dess stora förtjänst är naturligtvis vägval på för dig okända vägar som är betydligt mycket bättre underbygda än när man själv chansar sig fram.

Aha

Jaha, det ante mig att du inte lyckats köpa den ännu.

Hur kvalificerar man sig för sådant lånande, eller är det en statshemlighet?

När jag lyckas få tag i en MG, ska jag se hur den bär sig åt med en autorutt, om rutten innehåller mer än de 50 waypoints som en rutt i min Vista kan klara av.

Jag inbillar mig inte heller att autorutt är lösningen på världens problem. Men det kan kanske vara intressant. Ett alternativ till de "kulturrundor" vi ägnade oss åt i yngre dagar, där man lastade en bil full med ungdomar. Sen körde man, och i varje vägskäl var det näste mans tur att välja riktning.
Görs lämpligen med terrängbil, för det kan bli ganska usla vägar ibland...

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
melko Skillnad mellan Garmin 60CSX & 76CSX? Navigering 4
baja_maja Skillnad mellan olika koordinatsystem? Navigering 13
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
petsik Skillnad Nuvi 300 resp 310? Navigering 7
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
apersson850 Stor skillnad på SiRF och vanlig Garmin Navigering 9
LOOP32 Skillnad på Rutt o Spår Navigering 5
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
rothman Skillnad eTrex Legend & Vista? Navigering 2
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
Winstar Vad är det för skillnad på........... Navigering 1
jormah Skillnad i olika kartprogram? Navigering 1
johwa Skillnad i Vistans olika basemaps...?! Navigering 10
magnushansson Skillnad på Metroguide och RR Navigering 3
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
brandmansmicke Kartblad saknas - vitt område mellan fjäll och kust? Navigering 10
storskogen Synka information mellan eXplorist XL och dator Navigering 3
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Mpetts Föra över kalenderdata mellan 2 gps:er? Navigering 2
The Lapp Mottagning mellan Nikka och Keb... Navigering 6
Niclas S Avståndet mellan Kilsmo och Kiruna Navigering 1
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
mathias Konvertera mellan metod A och B Navigering 2
ajn Diff mellan trippmätare och spårlängd Navigering 20
bruse Filkompabilitet mellan kartprogram. Navigering 8
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Mackan3972 Smidigare övergång mellan kartorna? Navigering 1
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
boran Konvertera mellan koordinatsystem? Navigering 5
0032 Konvertera mellan olika koordinatsystem Navigering 4
mfn Sladd mellan eTrex och datorn Navigering 1
3322 Garmin 60cs och Metroguide - vill inte Navigering 5
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
PalleKuling metroguide europe v5 -installationsproblem Navigering 0
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
patrix10 Rutter metroguide europe7? Navigering 7
Enicar MetroGuide V8 Navigering 0
goranwi nRoute v.2.6.1 och MetroGuide 5 Navigering 5
fihn Navigeringsproblem Map60c-Metroguide v.6 EU Navigering 6
chuck Metroguide V7 Navigering 0
RedBreather Metroguide Europa v6 och Garmin 60CS..... Navigering 24
Crawler Autorouting med Metroguide v6 Navigering 27
Vandrare Garmin Metroguide och Roads and Recreation Navigering 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg