Jag har haft Åsnes Nato (samma som Ingstad tror jag) några år. Med packning på ryggen är det noll glid men med pulka har de funkat bra. Förra året köpte jag ett par Amundsen vallningsfria. Amundsen har jag bara använt på en stugtur i bra väder men känslan var herrejösses vad skönt att kunna glida.
Skillnaden ska vara en förstäkning i monteringszonen under bindningen för att tåla kraftigare plastpjäxor och 75mm bindning bättre, o även möjlighet till bakfäste på kortfellarna som hör till. Samt att det är en urfräst plats för främre hudfästet i belaget för att minska friktionen. Men måtten ska vara samma, lite tyngre dock.
Vad har du för hudar? Mohair eller syntet? Jag har bra erfarenheter av mohairhudar på topptur, går att glida några dm i steget om man går platt, och det är alltså med fullånga hudar o medeltunga toppturslagg. Dåliga syntethudar är nåt helt annat, det är ju som att gå med snöskor, fruktansvärt.
Att Amundsen gled bra på stugtur i bra väder kan ju ha berott på att det just var en upptrampad led och du hade lätt packning o ingen pulka;-)