Skidutrustnings tips!

Hej!
Vet att de har disskuterats tidigare, men det är dax för mig att köpa turutrustning.
Förutsättning: Veckolånga tältturer i fjällen.

Frågor
1. Vallningsfria? Jag är inne på det...
2. Bindning? Jag är inne på kabel
3. Pjäxor? Svårt tycker jag... vill inte frysa om
fötterna.

Jag har tidgare bara använt försvarets grejer i Arvidsjaur. Dax att göra en vinter tur i den fria civila vintern..

Tacksam för tips & åsikter.
//Stefan

Vallningsfria eller inte - det är verkligen frågan! Jag hade samma dilemma förra vintern, och det blev till sist vallningsfria för enkelhetens skull, men det vore lögn att säga att de inte glider sämre. Så jag får ta i mer när det är flackt eller sluttar nerför, men jag tycker att det är värt det för att slippa fixa och trixa med valla och vallaväck.
Det är bara att ta på sig skidorna och åka iväg! Och blir det för brant upp så är det bara att sätta på stighudar utan att fundera på att ta bort klistervallan!

Mia

Ni som vet dela med er!

Jag är också sugen på att få veta mer om vad ni tycker att man ska anväda för tur prylar, kängor, lundhags, eller kängor med BC fäste? Skidor vallningsfritt, vilken bredd, vilken ty av bidning????

//Micke

Några råd

stefan77p; sa:
Frågor
1. Vallningsfria? Jag är inne på det...
2. Bindning? Jag är inne på kabel
3. Pjäxor? Svårt tycker jag... vill inte frysa om
fötterna.

Det här har som sagts diskuterats några gånger förut.

1. Åker du längdskidor annars? Inte, då klarar du dig med vallningsfria. Det man inte vet om lider man inte av... Själv kör jag med vallningsbara skidor och det fungerar utmärkt för mig. Visst, man måste ta med sig valla ut på fjället och det väger. Sen gäller det att valla rätt, vilket iofs inte är så svårt.

2. Kabel var det länge sedan jag åkte på. Jag kör med råttfällebindning. Vill man köra långa sträckor är det nog skönare utan kabel. Och andra sidan har jag förstått att det är lättare att laga kabelbindningar.

Nästa gång jag köper bindningar blir det nog ett par BC bindningar som kommer ge ännu bättre längdskidskänsla. Dock verkar det inte finnas så många bra BC pjäxor för längre turer.

3. Plast är ju rätt bra, men dyrt. Jag kör med läderpjäxor, men de blir ju blöta i längden av svett och snö. En löstagbar innersko hade inte varit så dumt att ha i sina pjäxor. Skinnarmo använder ju någon slags expeditionspjäxa, men det kanske är lite för mycket för bara en veckas skidåkning.

Nästa nummer av Utemagasinet kommer förmodligen ha en guide till att köpa skidutrustning. Det har de ju varje år så i år är nog inte något undantag.

/Jonas U

Re: Några råd

utter; sa:
Skinnarmo använder ju någon slags expeditionspjäxa, men det kanske är lite för mycket för bara en veckas skidåkning.
Jag såg Skinnarmos pjäxor på Lundhagsbutiken, sådana skulle man ha. Inbyggda damasker, löstagbar innesko. helt enkelt en drömsko för dom som ska vara ute på längreturer när det är riktigt kallt.

//Mick

Jag kan dela med mig av mina erfarenheter. Jag befann mig i samma valsituation för ett år sedan. (Val av fjällskida, vallning eller vallningsfritt, val av bindning, val av pjäxa).

Skidan blev Fischer BCX Europa 99 Crown. En rejäl skida med hellånga stålkanter. Den har ”lagom” bredd. Dvs hygglig bärighet, men inte bredare än att den fungerar i preparerade spår. Vallningsfritt blev det pga bekvämlighet att slippa allt strul med vallor, klister och rengöring. (Detta får jag nog av vid åkning på mina motionsskidor).

Bindningen blev en Rottefella Super Telemark. En enkel och väl beprövad konstruktion, med låg vikt.

Pjäxinvesteringen sköts på framtiden. Mina gamla skridskopjäxor i skinn med Nordic Norm sula fick duga ett tag till. Jag gav dem en seriös omgång med vax för att få dem täta.

Utrustningen testades under en veckas vistelse i Grövelsjön. Nå, hur fungerade det då? Jag får säga att jag är nöjd. Utrustningen fungerade som man kunde förvänta sig. Man får dock aldrig tro att man får bra glid på ett par vallningsfria skidor. Å andra sidan blir fästet aldrig riktigt dåligt. Vad jag menar är att med vallningsfria skidor ”går man på tur”. Med vallade motionsskidor ”åker man skidor”. Jag gör både och, men vid olika tillfällen.
/Gunnar

Var också inne på Skinnarmos pjäxa ett tag, tills jag såg priset och tillgängligheten. Pjäxan heter Mördre Extrem och tillverkas av norska Alfa. Den tillverkas enbart på beställning och kan bara beställas hos en återförsäljare (www.hvitserk.no). Priset är 4300 NOK.

Men visst verkar den fin...

/Harald

plast

Hej!
Jag måste säga att plastpjäxor är oslagbara. På min första vintertur hade jag pjäxor i skinn och frös om fötterna konstant. Nu använder jag ett par scarpa T3:eek:r som jag är otroligt nöjd med. Att de har löstagbar innersula är en otrolig fördel, man kan ha endast dessa i grävpåsarna. De är också lätta att torka i sovsäcken.
För övrigt är jag ingen vallafantast utan brukar mest använda stighudar.

Lycka till!

hs98hany; sa:
Var också inne på Skinnarmos pjäxa ett tag, tills jag såg priset och tillgängligheten. Pjäxan heter Mördre Extrem och tillverkas av norska Alfa. Den tillverkas enbart på beställning och kan bara beställas hos en återförsäljare (www.hvitserk.no). Priset är 4300 NOK.

Men visst verkar den fin...

/Harald

Pjäxan jag såg var en Lundhagspjäxa special tillverkad för grönlands expeditionen förra sommaren.

//Micke

Mitt val

Har provat lite olika utrustning genom åren.

Har åkt en del i fjällen på ett par Asolo Summit, Rejäl läderpjäxa med varm innersko och NN läpp. Ett par Madshus skidor med stålkanter och spann (ej vallningsfria). Rottfella bindning. Detta är en tung utrustning som man kan gå på tur med men knappast åka skidor på. Dom gånger jag varit med på ToppJakt i vinterskogen har jag blivit avundsjuk på dom med Tegsnäs skidor och Nokia gummistövlar, men då är det som sagt inte skidåkning vi talar om. Om man tänkt sig att åka skidor ska man glömma allt som har att gör med kabelbindning eller NN. Då är det lätta grejer som gäller.

Köpte ifjol ett par Salomon X-Adventure Raid pjäxor för BC bindning. Lite mer att åka skidor med. Fungerar bra med min Madshus skidor. Fortfarande tycker jag att skidorna är lite klumpiga dock...

Om föret tillåter i fjällen åker jag fortfarande helst på mina skateing skidor med höga SNS pjäxor. Lätta fina smidiga. Inga problem.

Om jag fick välja fritt skulle jag vilja ha mina Raid pjäxor tillsammans med ett par lite kortare, lite bredare, men fortfarande LÄTTA skidor för fjäll turen. Med Raid pjäxan+damask klarar man kyla.

En vallningsfri skida som jag tycker verkar vara en bra kompromiss är Ficher double crown. Så nära löparskidor man kan komma och med lite midja. Lätta och fina.

Är det någon som provat Salomons X-Adventure skidor. Deras "multisport" skida?

Hej!
Tack för svaren..

1. Har iallfall bestämt mig för vallningsfria
skidor,antagligen ficher 99 eller 109.

2. När det gäller bindningen hade jag tänkt mig kabel
Cilli då jag tycker de verkar robustas, men det
verkar som om många tycket det ger ett "tungt"
steg. Kanske jag köper råttfella bindnig typ
supertelemark istället.

3. Har nog inte råd att köpa kängor i år :( ska låna
ett par lundhags läderkängor. Hoppas de funkar ok.
När jag surfade runt blev jag intresserad av
scarpa T4, någon som har erfarenheter? Går de att
anvvända till NN bindning typ supertelemark eller
måste man ha kabel?

Tacksam för flera åsikter om bindning, Kängor läder eller plast(T4), Skidor Ficher VS Åsnes Rago.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg