Hej Joakim,Hur ser ert upplägg ut för vinterresan? Runt keb eller över? 5 dagar känns kort när man åker så långt.
Har 2 eller 3 förslag beroende på hur man ser på det hela.
1
Föreslår en tur längst med leden från Saltoloukta-Sitojaure-Aktse-Sitojaure- Saltoloukta. Från Aktse kan man göra dagsturer till Nammatj/Laidaure och Skierfe och från Sitojaure topptur till Tjirak och Tjiraknjurttje.
2
Om man vill göra tälttur utanför leden med start från Saltoloukta. Dag 1 skida över Pietsaure övernatta NV om Sluggá. Dag 2 skida SV och tälta N om Ähpár där man ser in i Guhkesvágge. Dag 3 fortsätta SV ner mot Ráphajåhkå där man hittar en lämplig tältplats. Dag 4 följer man Ráphajåhkå söderut för att anluta till Rapadalen, tältplats hittar man i närheten av Lulep Spádnek. 5:e dagen siktar man in sig på Aktsestugan och på vägen kan man toppa Nammásj och man passerar nedanför Skierffe. 6:e dagen följer man leden till Sitojaure. 7:e dagen mot Saltoloukta där man avslutar turen.
3
Vill man korta ner turen är det lämpligt 3:e morgonen då man skidar SO mot sjön Sitojaure. tältning någonstans vid Rinim. 4:e dagen blir det skidåkning på sjön Sitojaure ner till stugan. 5:e dagen mot Saltoloukta längst med leden.
Nu kan jag ha använt gamla namn på platser då min karta inte är direkt ny.
Jag själv skulle vilja göra den långa turen med någon dag extra om man hade fått sällskap på resan. Men återigen hur ser era planer ut runt Kebnekaise?
Börja få abstinens av en fjälltur sedan vårens solotur Ritsem-Abisko. Ska bara hitta en lämplig tidpunkt nu när jag tidvis veckopendlar via Helsingfors.
MVH jocke
När jag skrev området runt Kebnekaise så var det bara ett förslag på område som Moa ville besöka, ingen rutt var bestämd.
Vi har båda ganska tajt med pengar vad jag vet men jag kommer troligtvis lyckas spara ihop så det räcker, Moa får tala för sig själv då jag är osäker hur hon har det med tid, utrustning och budget. Moa hade en Idé om att börja vid katterjåkk, ta sig ner till Unna Allakas, vidare mot Vistas, fortsätta upp mot Nallo och vidare till Sälka för att sen ta Kungsleden resten av vägen ner till Nikkaluokta. Detta blir ju bra längre än 5 dagar så det är inget hinder längre. jag måste säga att ditt andra förslag låter väldigt lockande, frågan är om det inte är för ambitiöst för mig då jag aldrig tältat på vinterfjället tidigare? Sen får vi se vad Moa tycker om idén.
Med mitt nuvarande jobb kan jag ta ledigt i stort sätt när som helst med en veckas förvarning.
Hoppas vi kan göra något åt din abstinens snart