Jag ser att en liknande diskussion finns här strax under men väljer att skriva ett nytt inlägg.
Jag är på jakt efter nya turskidor då jag nästan alltid kört med skate skidor efter hundarna ( ja, även på fjället )
Men förra året köpte jag mig en begagnad utrustning som jag kom över billigt-
Rossignol skidor med stålkant(190cm), en BC pjäxa samt teleskop stavar(black diamond), allt för 1000kr
Då jag bor "i skogen" så åker jag oftast på skoterspår och insåg att turskidor absolut passar mig, men behöver absolut råd för att finna det jag söker och som passar mina behov.
Jag går även på tur under våren med hundarna, så det blir turer efter typ Kungsleden på 10-15mil.
Så alltså, är det nån som vet vad jag söker?
Alltså en skida för skoterspår och ibland (mer sällan) ospårat.
En skida för fjällturer och alltid bakom hund. De drar dock pulkan då, så jag åker inte med så mkt drag.
Jag köpte mig oxå ett par nya Crispi kängor, det var som dag o natt jämnfört med BC kängan, men nu söker jag mig ett par passande skidor.
Och ÄR skillnaden verkligen såå stor mellan skida och skida?
Vallningsfritt eller inte?! Åker som sagt oftast med lite drag av hundarna..
Är 165 lång, hur lång skida?
Oerhört tacksam för svar!
Mvh SchäferÅsa
Jag är på jakt efter nya turskidor då jag nästan alltid kört med skate skidor efter hundarna ( ja, även på fjället )
Men förra året köpte jag mig en begagnad utrustning som jag kom över billigt-
Rossignol skidor med stålkant(190cm), en BC pjäxa samt teleskop stavar(black diamond), allt för 1000kr
Då jag bor "i skogen" så åker jag oftast på skoterspår och insåg att turskidor absolut passar mig, men behöver absolut råd för att finna det jag söker och som passar mina behov.
Jag går även på tur under våren med hundarna, så det blir turer efter typ Kungsleden på 10-15mil.
Så alltså, är det nån som vet vad jag söker?
Alltså en skida för skoterspår och ibland (mer sällan) ospårat.
En skida för fjällturer och alltid bakom hund. De drar dock pulkan då, så jag åker inte med så mkt drag.
Jag köpte mig oxå ett par nya Crispi kängor, det var som dag o natt jämnfört med BC kängan, men nu söker jag mig ett par passande skidor.
Och ÄR skillnaden verkligen såå stor mellan skida och skida?
Vallningsfritt eller inte?! Åker som sagt oftast med lite drag av hundarna..
Är 165 lång, hur lång skida?
Oerhört tacksam för svar!
Mvh SchäferÅsa