Skidlängd

Jag är 185cm, väger ca 75kg - ska jag välja 160ckm eller 170cm långa randonnée skidor?

Tänkte skaffa ett par Dynafit D712 (sidecut 105-72-92), och fick rekommendationen 160cm av en säljare.

Jag förstår logiken "kort bättre uppför, lång bättre nerför", och har för mig att moderna skidor ska vara korta, men är inte 160cm lite för kort?

skidlängd

Hallå!

Jag hade tatt de på 170. Du ska ju knappast ligga på skär i pist hela tiden med dem. Med 170 blir det ju lite mer fartstabilitet och bärförmåga jämtfört med 160. Du är ju inte så kort själv heller.

/pimmen

Det beror väl på var du ska åka. Om man ska överlevnads-åka i tokbranta, smala raviner så är ju korta bra, så att man lätt kan hålla farten nere. Om man ska gå i svenska fjäll så skadar det inte att ha lite längd, så att man får mer fart.

Det e fett med dynafit! Ska du ha såna bindningar också? Jag är toknöjd!

Som sagt, beror väldigt mycket på vad du tänker göra med dom, eller rättare sagt, få ut av dom.

Är det viktigast med egenskaper på väg upp eller ner?
Vill du ha bra egenskaper utför så skulle jag säga MINST 170.
Själv åker jag telisar på 178 och är 170/65kg. Jag skulle inte vilja ha kortare, men jag prioriterar åkningen och lever med vikten på vägen upp...

Köpte mig precis ett par Scott Santiago Mission med Diamir Freeride-bindning. Jag är 183/75 och köpte 183 cm långa skidor. Om man köper för korta förlorar man flytet i lössnön och det vill man ju inte vara med om.
Men mina är ju bäst utför och går att gå uppför med med lite ansträngning.

Ja, tänkte köpa ett par TLT bindningar. Har du de vanliga eller Comfort bindningarna? Har hört att Comfort modellen tål lite hårdare åkning.

Åker i Alperna 1 gång per år, sedan är det ju Svenska/norska fjäll som gäller

Det blir 170cm, eller 180cm, jag vet inte...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg