Jag skulle absolut välja bort alla sorters fasta foder i skidytterkläder (gäller både jacka och byxor) - och alldeles särskilt dun, som ju inte tål fukt nåt vidare. Du får betydligt större flexibilitet med tunna/lätta ofodrade skalplagg + reglerbar mängd värmelager undertill - både mellan dagar med olika väderförhållanden, och mellan aktivitet i backen och liftkö/liftåkning/lunchrast inom samma dag. Du kan t ex öppna upp fleecetröjan undertill, men ändå behålla skaljackan stängd utanpå, om det känns varmt men blåser/snöar när du åker. Eller tvärtom, om du snabbt vill vädra bort överskottsvärmen
. Med helfodrade plagg blir det mer "allt eller inget".
Övernattar du trångt eller primitivt utan bra torkmöjligheter, så får du ofodrade kläder + lösa värmelager säkrare torra över natten, om någon del ändå blivit våt.
Vad du sen väljer för skalplagg är inte så avancerat. Till skillnad från tältvandring behöver du ju varken extrem lättvikt eller extrema värden på "andningsbarhet", som bägge driver upp prisnivån. Inte heller kraven på vattentäthet är lika höga, så länge du övernattar inomhus. Det är till viss fördel om yttertyget är lite robustare än de tunnaste sorternas regnjackor, men själv åker jag faktiskt i samma ultralätta Montane Minimus-jacka, som jag använder till fjällvandring.
Har du redan någon skaljacka till annat uteliv, så duger den alltså i princip till skidåkning. Men ska du köpa en ny, huvudsakligen tänkt till skidåkning och liknadne vinteraktiviteter, så kan det var bra att tänka på följande:
- Se till (prova!) att
huvan är tillräckligt generös på just din huvudform, inkl. hjälm om du använder en (det finns häpnadsväckande många dåligt skurna huvor!). Den ska ha hög krage, bra vindstrut, vara lätt reglerbar så den kan dras åt utan glipor kring ansiktet, och följa med när du vrider på huvudet (kolla om den har en horisontell åtdragningsstropp runt huvudet).
- Välj
rymligt och ledigt snitt, som inte hindrar dina rörelser och tillåter fluffiga värmelager undertill.
- Välj en "
slät" modell utan en masa onödiga sömmar och veck (typ överarbetade bälgfickor), som samlar snö.
- Välj om möjligt en lite
längre modell som går nerom rumpan, men går att dra åt i nederkanten.
- Välj generösa
ärmslut med enkel, robust men tät tillslutning mot vantarna.
- En rymlig och säker
innerficka är praktiskt att hålla mobilen och annan ev. elektronik torr och hyfsat varm i.
- En
liftkortsficka i ärmen är ju praktiskt, men inte livsnödvändigt - jag brukar ha mitt i en benficka.