Skida över bottenviken

kan variera enormt. Det blir ofta breda släppråkar vid blåst i anslutning till rännorna och då kan det vara frågan om åtskilliga kilometrar med öppet vatten. Strömsättningen moturs kan påverka rätt mycket.

Aktuella satellitbilder eller flygspaning samt stabil väderleksprognos torde vara bra förberedelser.

Vid ett stabilt och långvarigt högtryck samt bra isförhållanden i mars-april kanske turen kan genomföras men vindprognosen måste vara bara vindar under 4 m/s och helst ännu svagare.

Hur var isförhållandena och väderförutsättningarna 1966 Hans?

Detta kan förmodligen göras något av de närmaste 10 åren men när är skrivet i stjärnorna.

Thure

Vintern 1966 var extrem sträng och det var biltraffik över Kvarken som gick norr om Holmön och till finska sidan. Min tanke var att lifta med en bil tillbaka men tullarna på svenska sidan sade att det är vatten på isen och att vägen är avstängd. Sade då: " Nog håller den finska sisun ännu", och stack iväg. Det blev övernattning på isen utan tält, rätt tufft. Annars fanns inget öppet vatten men packis vid Nordvalens fyr och rätt mycket dimma.
koivu

Allt går, men jag är inte sugen :) Detta ska man nog planera extremt noggrant om man ska genomföra.

Liten gummibåt inte helt fel för detta: http://www.groundtruthtrekking.org/blog/?p=57

Den där lilla gummibåten såg ju fin ut, vart tror ni man kan hitta en sådan.

Jag kollade lite på Christer Boucht böcker men ingen verkar spontant handla om bottenviken.

Det verkar ju säkrare med en gummibåt ifall att det skulle bli stora partier med vatten

Vars kan man få tag i sattelitbilder?

Kvarken

Den livliga trafiken i Kvarken även vintertid gör att strömmar och vind gör att stora öppna vatten kommer att uppstå och man kommer att få väldiga problem speciellt om man hamnar i issörja.

Det finns ett annat alternatid. Skidade 2003 från Åland till finska sidan men vände vid en ränna på finska sidan. Blir det hård vinter dras en bro över rännan, så stadig att den håller för bilar. På denna tur finns ingen fartygstrafik och man skidar genom en väldigt vacker natur. När isarna bär kommer jag att göra denna tur igen. Har för övrigt en artikel om den skidturen här på utsidan: "Skidtur bland Monster."
koivu

Ett alternativ kan ju vara att åka mer längst kusten, om det inte ä just att korsa ett hav man har som mål :)

Vi åkte ca 2 mil ut i haparanda skärgård 2006, tältade två nätter och hade underbara dagar, det är en säregen upplevelse att åka skidor på öppet hav när det är fruset, man faller in i ett lunk och ser hur det sakta närmar sig.
Lätt att felbedömma avstånden när man inte vet hur hög ön i fråga är :)
för det blir inte många höjdkurvor på den kartan ;)

Är du nyfkien så finns lite bilder och så på http://aventyrilivet.blogspot.com/2007/04/en-psk-p-is.html

Mvh / Tomas

Jo men jag kollar på alternativ för att ta sig över öppet vatten. Det pekar mot en flotte eller eller kanske en forskajak som man kan dra efter sig på snön

Jo men jag kollar på alternativ för att ta sig över öppet vatten. Det pekar mot en flotte eller eller kanske en forskajak som man kan dra efter sig på snön

Tycker att du skall satsa på kajak, med en flotte har du väldiga problem att komma genom issörja eller inte hopfrysen tallriksis som jag av erfarenhet vet att ofta uppstår i Kvarken.
koivu

Aha,,

Vill bara påpeka att jag var med Christer Boucht på hans skidtur från Grönland till Canada samt varit med på ett par av hans andra turer.
koivu

,,det var du som hade en förkärlek för sånt som pangade o small vill jag minnas,,åtminstone i Turkiet,,,eller? :) Vad skoj ni måste ha haft på turerna ni gjorde,,mest dom vintriga antar jag. Har haft mycket nöje av att läsa om era strapatser :)

Is till havs

Isen på öppet hav beter sig inte som is inomskärs eller på sjöar. En Isbrytares ränna ligger inte kvar utan pressas oftast ihop en bit bakom fartyget. Där rännan har varit bildas då i stället en vall som kan växa sig flera meter hög och säkert vara nog så svår att forcera.

Däremot kan vind och strömmar bilda råkar som tidigare skrivits, en sådan råk kan bli så bred så man nog ogärna paddlar gummibåt över, en kajak är nog lämpligare.

Jag har för mig att isen i Kvarken brukar vara ganska sammanpressad och väl försedd med vallar. Några som säkert vet är istjänsten på SMHI som dagligen producerar israpporter under säsong:
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5582&l=sv

Istjänsten svarar säkert på frågor från en hugad skidåkare.

"Sundet" mellan Vasa och Umeå är inte en del av Nottenviken utan benämns "Norra Kvarken" på sjö- och väderrapportsspråk.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg