Hej Karl-Johan
får jag ställa en fråga som handlar om varför, väl medveten om att jag helt saknar vinterfjällerfarenhet. Den är uppriktig ställd.
Varför vill man överhuvudtaget göra en så forcerad tur genom Sarek? Jag föreställer mig att det kan vara en fantastisk upplevelse (ävensom riskfylld och utmanande) så varför göra den på två dagar? Hinner du uppleva storslagenheten, ta in och njuta tystnad och stillhet - allt det som fjällen ger oss?
undrar Cecilia
Jag tror inte det är forcerat, tror jag kommer ha gott om tillfällen att uppleva naturen. Men vad vet jag, är inte särskilt van vad gäller just turskidor. Jag gillar att se mycket natur, fast jag förstår att en del gillar samma vy längre tid. Ju längre en kan gå inom en viss tid desto mer får en se - så som jag ser på det iallafall.
Har länge velat uppleva Sarek på vintern. Dels gillar jag inte att vintertälta och dels har jag svårt att va hemifrån mycket längre tid än så. Sen är det inte så stor grej att avboka när det är så kort tid som är avsatt. Så jag tvingas inte ut om det är kass väderprognos. Dessutom blir det ju inte direkt nån expeditionskänsla om jag bara lyckas hålla nere vikten på ryggsäcken. Snabbt och lätt är rätt i min situation även om jag ibland avundas de som kan avsätta flera veckor till sina egna semesterturer.