SKF:s nya sajt

I dag lanserades Svenska Klätterförbundets nya sajt:

http://www.bergsport.se

Jag har fått äran att vara redaktör och hoppas naturligtvis att hemsidan ska bli en uppskattad förmedlare av nyheter i klättersverige. Tipsa mig gärna om allt som är värt att skriva om: prestationer, ny klätterutrustning, accessproblem, häftiga resmål, minnesvärda upplevelser vid klippan/blocket, nya klätterområden, intressanta personer o s v.

Jag nås på nyheter@bergsport.se

/Andreas

Vore ju fantastiskt med ett forum när ni ändå håller på. Vet att det från många håll har efterfrågats en icke-kommersiell diskussionsplattform för Sveriges klättrare i åratal.

Vad är det nya? Ny design, men inga nya moderna funktionaliteter, så som forum eller så. Innan någon annan säger det kanske man borde säga något om IdrottOnline också, jag antar (har inte undersökt) att denna nya hemsida inte har gjort någonting för att förbättra problemen som finns i och med idrottonline.

Jag hade gärna sett en forum/bilduppladdning/nånting som får en att faktiskt vilja besöka sidan emellanåt. Det finns till exempel officiella SKF-diskussionsgrupper på på Facebook, några av de kanske skulle kunna existera i ny form på nya hemsidan. Dessutom vet jag inte hur väl integrerat de olika klubbarnas hemsidor är i SKFs nya hemsida?

SKF är summan av alla medlemmar, låt medlemmarna bygga innehållet i hemsidan är min åsikt.

I dag lanserades Svenska Klätterförbundets nya sajt:

http://www.bergsport.se

Jag har fått äran att vara redaktör och hoppas naturligtvis att hemsidan ska bli en uppskattad förmedlare av nyheter i klättersverige. Tipsa mig gärna om allt som är värt att skriva om: prestationer, ny klätterutrustning, accessproblem, häftiga resmål, minnesvärda upplevelser vid klippan/blocket, nya klätterområden, intressanta personer o s v.

Jag nås på nyheter@bergsport.se

/Andreas

Jättekul med nyheter online! Ska följa med och hoppas på bra artiklar!

SKF är summan av alla medlemmar, låt medlemmarna bygga innehållet i hemsidan är min åsikt.
Väldigt sällan finns några hinder för den som vill göra insatser i klubb- och förbundssammanhang. Tvärtom brukar väl sånt vara efterlängtat bland de som verkligen bidrar, och får stå ut med alla medlemmar som har mer åsikter än hjälpande händer.
Jag uppfattar att den här tråden startades av Andreas uppmaning till var och en att skicka sina olika bidrag så ser han till att de läggs in på ett presentativt sätt.

Väldigt sällan finns några hinder för den som vill göra insatser i klubb- och förbundssammanhang. Tvärtom brukar väl sånt vara efterlängtat bland de som verkligen bidrar, och får stå ut med alla medlemmar som har mer åsikter än hjälpande händer.
Jag uppfattar att den här tråden startades av Andreas uppmaning till var och en att skicka sina olika bidrag så ser han till att de läggs in på ett presentativt sätt.

En sådan uppmaning borde i så fall ändå finnas på förbundets hemsida, och inte enbart hos en extern kommersiell aktör (utsidan). Som det ser ut nu går det inte ens att svara på nyhetsinlägg.

Vad är det nya? Ny design, men inga nya moderna funktionaliteter, så som forum eller så. Innan någon annan säger det kanske man borde säga något om IdrottOnline också, jag antar (har inte undersökt) att denna nya hemsida inte har gjort någonting för att förbättra problemen som finns i och med idrottonline.

Jag hade gärna sett en forum/bilduppladdning/nånting som får en att faktiskt vilja besöka sidan emellanåt. Det finns till exempel officiella SKF-diskussionsgrupper på på Facebook, några av de kanske skulle kunna existera i ny form på nya hemsidan. Dessutom vet jag inte hur väl integrerat de olika klubbarnas hemsidor är i SKFs nya hemsida?

Det verkade inte framgå tydligt nog, men att ha en nyhetsredaktör som har till uppgift att skriva om svensk klättring är väl en ENORM nyhet. Det har inte funnits förut.

Vad och varför ska bergsport.se göra något för att förbättra idrottonline? Du är medveten om att idrottonline inte bara gäller klättring, eller?

Tror att jag redan svarat på frågan, men NYHETER är väl skäl nog att besöka sidan regelbundet?

Hur klubbarnas hemsidor är väl klubbarnas ensak. Vad är det för integrering du efterlyser?

Från bergsport.se
"En hemsida är aldrig klar, den är under ständig utveckling. Sidan som lanserades i mars 2014 får ses som bergsport.se 1.0. Vi hoppas att du som har synpunkter på sidans utformning och/eller innehåll hör av dig till oss. Om du är intresserad av att hjälpa till mer konkret så är det givetvis också välkommet! Vi söker ständigt efter engagerade personer som kan bidra med innehåll eller tekniska lösningar för att utveckla sidan ytterligare.

Om du lever som du lär, följ rådet här ovan ;)

En sådan uppmaning borde i så fall ändå finnas på förbundets hemsida, och inte enbart hos en extern kommersiell aktör (utsidan). Som det ser ut nu går det inte ens att svara på nyhetsinlägg.

Men seriöst, vad är ditt problem? Har du erbjudit din hjälp i nåt som din klubb jobbar med och blivit nobbad? I så fall låter det ju väldigt tråkigt. Det är så sällan nån erbjuder hjälp och bidrar med sin tid och kompetens, och om detta sammanfallit med att klubben tackat nej till hjälp - vilket troligen inträffar en gång per århundrade i Sverige - så förstår jag att du är lite bekymrad.
Men du kan säkert vara optimistisk med att få bättre respons hos SKF och Andreas tycker jag det låter som.

Men seriöst, vad är ditt problem?[...]
Det handlar inte om att _jag_ inte kan, om jag verkligen vill, bidra med förändring. Vad jag har förstått (och hoppas) är att man har lagt mycket pengar på att utveckla den här hemsidan (alltså icke ideellt arbete). Då tycker jag att man 2014 kan förvänta sig en hemsida som inte ser ut att vara tagen direkt ifrån 2007, utan en hemsida som åtminstone är lite mer 2011, eller kanske 2013 till och med? Kul med nyhetsredaktör, men det hade man kunnat anställa redan på den gamla plattformen.

Tänk, jag misstänkte faktiskt att det inte handlade om att du inte kunde bidra, om du verkligen ville.
Men om du nu har konstruktiva synpunkter, inte bara synpunkter på hur dåligt det är, utan på vilket sätt och framförallt, hur det skulle kunna vara bättre; ta det då direkt med nyhetsredaktören så kanske det blir bättre - om det nu är så att dina idéer även uppfattas som bra/nya även av andra.
Det är ju tyvärr så vanligt annars att folk klagar till höger och vänster men inte har klart för sig hur nåt verkligen skulle vara bättre.
Du efterlyste ju i grunden möjligheter om att du/medlemmar ska kunna bidra, och det är förstås bra om vi nu i själva verket är överens om att dessa inte saknas.

Tänk, jag misstänkte faktiskt att det inte handlade om att du inte kunde bidra, om du verkligen ville.
Men om du nu har konstruktiva synpunkter, inte bara synpunkter på hur dåligt det är, utan på vilket sätt och framförallt, hur det skulle kunna vara bättre; ta det då direkt med nyhetsredaktören så kanske det blir bättre - om det nu är så att dina idéer även uppfattas som bra/nya även av andra.
Det är ju tyvärr så vanligt annars att folk klagar till höger och vänster men inte har klart för sig hur nåt verkligen skulle vara bättre.
Du efterlyste ju i grunden möjligheter om att du/medlemmar ska kunna bidra, och det är förstås bra om vi nu i själva verket är överens om att dessa inte saknas.

Jag efterlyser interaktion med sociala medier, att artiklar ska kunna kommenteras, eventuellt att det ska gå att lägga in nya artiklar, kanske bilder, eller vad som helst, det vill säga att man gör en levande mötesplats också vidare. Detta för att kunna skapa debatt och dialog _inom förbundet_ mellan _förbundets medlemmar_ också vidare. Som det ser ut nu har fått en ny megafon, men åskådarna får ingenting säga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flamman Skf teoriprov Klättring allmänt 3
carvingkimbo SKF Klätterförsäkring!?!?!? Klättring allmänt 41
Mezzner SKF-kurs i Dolomiterna? Klättring allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg