Skerbeskalet Vindelfjällen

Är det någon som gått genom Skerbeskalet upp mot Skidbäckskojan?


Eftersom jag går med hundar är det intressant att veta om det finns några besvärliga vad, eller andra hinder som man måste ta hänsyn till.


Är det rösat till någon del?
Jag har hört att gamla leden över till Norge gick genom Skerbeskalet.


Vandrade på Björkfjället och vid Vindelälven upp till Dalavardo vidare ner till Skidbäckskojan för några år sedan och gillade vad jag såg, så att jag skulle gärna återvända


MVH


Bernt
 
Skeble

Hej, jag har gått vid två tillfällen i Skeble som det står i min något åldersstigna karta. Jag minns inte någon rösning vilket inte betyder att det inte finns. Vi gick omväxlande på dalens norra och södra sida, vi kom västerifrån vid båda tillfällena. Den ena gången gick vi hela sträckningen. Det finns inte, vad jag minns några besvärliga vad möjligtvis med undantag för bäcken från Tjonka som säkert är besvärlig vid högvatten, även om den delar sig i flera fåror nere i dalen. Å andra sidan behöver man inre bry sig om den om man konsekvent går på norra sidan av dalen. Det är garanterat mycket lite folk i rörelse i trakten, möjlighet finns till givande fiske på sina ställen.
MVH, Stefan
 
Skerbeskalet

Jag gick ungefär halva Skebleskalet för ett antal år
sedan, och det var inte särskilt svårt. Ett par vad
blev det, men de var tämligen enkla.


Av leder såg vi inget, utom ett gammalt solblekt
ledkors.


Jag skulle tro att den bästa vägen är att följa
Kungsledens nya sträckning norrut från Ammarnäs
och gå över höjderna Gieråive och Stuore Jåppe,
innan man viker ner i dalen. Marsivagge ska man
nog undvika om man har hund, den är
fågelskyddsområde.
 
Skebleskalet

Jag antar att du menar Skebleskalet. Vad jag kan förstå så har den dalen inte namnändrats till något annat.


Det är en alldeles utmärkt dalgång att gå med hund. Inga ledmarkeringar. Mycket lättvandrat. Jag har aldrig behövt göra regelrätta vad. Mina kängor håller tillräckligt tätt för ett par snabba kliv genom jokkarna. Om du har små hundar kanske du måste bära dom. Mina schäfrar tar sig över utan problem. Deras packväskor blir dock blöta. Vad gäller Marsivagge så är den svårforcerad i dalbottnen och dessutom är det tillträdesförbud för ALLA under häckningssäsong i det uppmärkta fågelskyddsområdet.


Du kommer till Skebleskalet förutom längs Kungsleden från Ammarnäs även från bron över Vindelälven vid Höbäcken. En ännu lämpligare startpunkt om du kommer tillbaka från Skidbäcksbaracken är parkeringen vid Tjulträsk. Du startar längs leden upp mot Gaisatj och kommer så småningom till en grusås som följer fågelskyddsområdets västra gräns i Marsivagge.


Läs mer i Tore Abrahamssons bok 'Detta är Vindelfjällen' och/eller Claes Grundstens 'Vandra Kungsleden del 3'


Lycka till/ Tore
 
Tack för tipsen

Tack för tipsen.
Jag menar Skebleskalet, halkade väl på tangentbordet.


Jag har inte speciellt små hundar - 4 st Labradorer, och har väl aldrig varit i direkta problem då det gäller vad, men har ibland undvikit att gå där det är djupa hål mellan större stenblock.


Jag klövjar f.ö. hundarna, men har fått erfara att på längre turer och med blött väder, så har hundarna fått skavsår av remmarna på klövjeväskorna. Har väskor med sele av nome-typ.


Jag har därför inför denna säsong köpt ett par väskor med ett annorlunda bärsysytem så att jag kan byta mellan jyckarna ibland. Jag hoppas att det är en lösning på problemet, annars kan man ju alltid hoppas på torrt väder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tinab66 Höstvandring i Vindelfjällen? Fjällvandring 4
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
oskarlin En annan del av Vindelfjällen Fjällvandring 3
BengtEvertsson Fjällripfjället från Umbukta? Bråttom! Fjällvandring 0
cloud76 Vindelfjällen - turtips Fjällvandring 8
k elias Vindelfjällen - turer från syterstugan m barn Fjällvandring 4
piaea Vandra Vindelfjällen Fjällvandring 9
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
camoscio till och frün vindelfjällen Fjällvandring 1
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
pergit Vindelfjällen underskattat! Fjällvandring 8
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
L-L Vindelfjällen Fjällvandring 7
Erica2 Hund + mygg i Vindelfjällen Fjällvandring 2
fem September runt Tärnasjön i Vindelfjällen Fjällvandring 0
Tipp Vandra i Vindelfjällen Fjällvandring 3
GustavOh Vindelfjällen v 27 tips/sällskap? Fjällvandring 0
jesper.holst Vindelfjällen samt Abisko Fjällvandring 5
kvasse Vandring i Vindelfjällen Fjällvandring 2
migael Har vindelfjällen försvunnit? Fjällvandring 17
Rekommendationer för Vindelfjällen ?? Fjällvandring 1
Vindelfjällen Fjällvandring 1

Liknande trådar