3 cm, kort?
Ska köpa långfärdare till mig och min flickvän. Jag har på fötterna storlek 45 och hon 37. Jag är 187 cm och väger typ 78 - om det gör någon skillnad.
Väl i butiken fanns det max storlek 48 i skenor till mig. Till henne 42. Det är Zandstra (bra har jag hört, eller?). Jag avvaktade och gubben i butiken skulle ringa sin andra butik för att höra om ett par 50.
Han ringde mig idag. Han sade att han snackat med försäljare i andra butiken som var en erfaren åkare och han rekommenderade 48
rna. Den erfarna åkaren hade sagt att det var på "modet" nu och att det är kortare som gäller numera. Han skulle tydligen veta vad han snackade om eftersom han även höll kurser. Den här erfarna åkaren skulle tydligen vara typ 190 cm osv och själv köra med 48
r.
Om man googlar runt så verkar det ju dock onekligen vara 4-8 cm utöver skostorleken som gäller. Men har i enstaka fall även läst 3-5. Jag tycker 3 cm för mig låter lite väl kort.
Försäljaren är ju ingen direkt objektiv källa att lyssna på heller. Men samtidigt, varför skulle han lura mig? Men det kan ju vara så att de har slut på högre storlekar än 48
r och vill kränga. Så nu vänder jag mig hit. Mycket tacksam för utförliga och raka svar hur jag ska göra. Bestäm åt mig! Det lutar åt kortare skenor bara för att slippa tänka på detta längre, men det är ju ändå rätt dyrt köp så vill ju vara nöjd. Blir inget mer klokare av att läsa tidigare inlägg här heller känner jag. Antar att jag vill ha någon slags bekräftelse på att kortare är bra, men hittar det inte. Och möjligen är anledningen att 3 cm är kanske lite väl kort?