Skavsårsplåster

Ska ut och vandra i sommar, för andra gången i livet. Första gången fick vi såna skavsår så att upplevelsen inte blev helt bra. Trots det gillade vi miljön, naturen osv. Nu vill vi förebygga skavsåren, som vi fick trots ingångna skor...
Ngn som kan hjälpa oss?

De flesta skavsår beror ju på fel kombination av sockor till skorna, samt i vissa fall skor som har alltför dålig stötdämpande sula.

Jag brukar tejpa Leukoplast 5cm bred på hälen. En ca 30 cm lång bit från mitt på foten och en bit upp på benet. Har även hört om dom som använder silvertejp, mindre friktion med den.

Compeed ska enligt mig bara användas om man redan fått skavsår, vissa använder det förebyggande.

/Ulf

Jag använder gärna Compeed om jag får en blåsa - nästan omedelbar lindring, men det beror också på var blåsan sitter.

//mjensen

Skavsår

Hej!
Jag använder igentligen endast några olika storlekar av Leukoplast.
Men lika viktigt är att innan ha en bra fotvård anser jag...

Fila fötterna och smörja in med en fet salva kvällen innan man ger sig iväg så att salvan har sjunkit in ordentligt innan man tejpar fötterna.

Sen funkar det väldigt bra att använda två sockor... en tunn innerliner, gärna i ull eller liknande och en tjockare socka utanpå även den gärna i ull. Då gnager det mycket mindre...

Att jag väljer att använda ull sommar som vinter är dess utmärkta egenskaper till att transportera fukt och att hålla foten torr även om man som jag svettas mycket om fötterna.

Har testat bomull och andra material som coolmax mm. men speciellt bomull blir som en svamp på mina fötter och förutom skavsår så är ju fotsvamp och röd irriterad hud en ren bonus :)

Men det gäller att testa sig fram och regel nummer ett är att gå in skorna/kängorna ordentligt innan man ger sig av på riktigt!

/Krister

Hej!

Jag håller med skogscalle fullständigt. Elastoplast är suverän i förebyggande syfte. Se bara till att sträcka den lite så att du inte får veck på den samt runda hörnen med en sax så det inte blir flikar som kan lossna.

VH/Anders

De flesta skavsår beror ju på fel kombination av sockor till skorna, samt i vissa fall skor som har alltför dålig stötdämpande sula.

Dålig stötdämpning ger inga skavsår. Det ger möjligtvis tryckskador. Visserligen kan man få skavsår mellan förhårdnader på trampdynan och hälen och resten av foten, men då handlar det om att man inte skött fotvården, inte om skornas dämpning. Jag kan få det när jag slarvat med fotfilandet, detta i mina ortopediska löparskor med gjuten iläggssula. Och i dem är det bra stötdämpning. Oftast uppstår sådana skavsår efter längre (20-25 km) löppass.

Om du framlider i att dålig stötdämpning ger skavsår skulle jag vilja att du utvecklar din tankemodell.

Elastoplasten ör överlägsen. Kolla begreppet halvsulning i soldF som finns på nätet. Den metoden är prövad av MÅNGA fötter och funkar finfint om man gör rätt.

Lycka till

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg