Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Skavsårsplåster
- Trådstartare CALINDE
- Start datum
Jag har provat olika plåster och tejp. Det bästa jag hittat är tejpen "Optiplaste", tidigare "Elastoplast" . Finns på apoteket i 6 resp. 8 cm breda rullar. Den är ganska tjock och sitter ordentligt fast i skinnet. Tejpa på ordentliga bitar som täcker en bra bit utöver skavsårsstället så funkar det bra.
http://www.skadebutiken.se/cc3/elastoplast/prod_4.html
http://www.skadebutiken.se/cc3/elastoplast/prod_4.html
Har också testat Leukoplast men Elastoplast-tejpen har mycket bättre fäste.
Skavsår
Hej!
Jag använder igentligen endast några olika storlekar av Leukoplast.
Men lika viktigt är att innan ha en bra fotvård anser jag...
Fila fötterna och smörja in med en fet salva kvällen innan man ger sig iväg så att salvan har sjunkit in ordentligt innan man tejpar fötterna.
Sen funkar det väldigt bra att använda två sockor... en tunn innerliner, gärna i ull eller liknande och en tjockare socka utanpå även den gärna i ull. Då gnager det mycket mindre...
Att jag väljer att använda ull sommar som vinter är dess utmärkta egenskaper till att transportera fukt och att hålla foten torr även om man som jag svettas mycket om fötterna.
Har testat bomull och andra material som coolmax mm. men speciellt bomull blir som en svamp på mina fötter och förutom skavsår så är ju fotsvamp och röd irriterad hud en ren bonus
Men det gäller att testa sig fram och regel nummer ett är att gå in skorna/kängorna ordentligt innan man ger sig av på riktigt!
/Krister
Hej!
Jag använder igentligen endast några olika storlekar av Leukoplast.
Men lika viktigt är att innan ha en bra fotvård anser jag...
Fila fötterna och smörja in med en fet salva kvällen innan man ger sig iväg så att salvan har sjunkit in ordentligt innan man tejpar fötterna.
Sen funkar det väldigt bra att använda två sockor... en tunn innerliner, gärna i ull eller liknande och en tjockare socka utanpå även den gärna i ull. Då gnager det mycket mindre...
Att jag väljer att använda ull sommar som vinter är dess utmärkta egenskaper till att transportera fukt och att hålla foten torr även om man som jag svettas mycket om fötterna.
Har testat bomull och andra material som coolmax mm. men speciellt bomull blir som en svamp på mina fötter och förutom skavsår så är ju fotsvamp och röd irriterad hud en ren bonus
Men det gäller att testa sig fram och regel nummer ett är att gå in skorna/kängorna ordentligt innan man ger sig av på riktigt!
/Krister
De flesta skavsår beror ju på fel kombination av sockor till skorna, samt i vissa fall skor som har alltför dålig stötdämpande sula.
Dålig stötdämpning ger inga skavsår. Det ger möjligtvis tryckskador. Visserligen kan man få skavsår mellan förhårdnader på trampdynan och hälen och resten av foten, men då handlar det om att man inte skött fotvården, inte om skornas dämpning. Jag kan få det när jag slarvat med fotfilandet, detta i mina ortopediska löparskor med gjuten iläggssula. Och i dem är det bra stötdämpning. Oftast uppstår sådana skavsår efter längre (20-25 km) löppass.
Om du framlider i att dålig stötdämpning ger skavsår skulle jag vilja att du utvecklar din tankemodell.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg