Skavsår

Jag cyklade Vätternrundan i helgen med ca 150 träningsmil bakom mig. Trots detta fick jag djävulska skavsår i ljumskarna och bakåt i skarvarna mellan ben/bål. Jag smörjde in mig rikligt med "Medevisalvan" innan och under loppet men det hjälpte inte. Jag har haft problem med detta sedan jag köpte min nya racer och cykelbyxor i mars. Cykelbyxorna är inte av samma modell som de gamla och sadeln är en annan modell. Men jag tycker ändå att efter så många mil som jag cyklat sedan dess så borde det inte bli så här. Hur gör elitcyklisterna för att undvika skavsår tex under en sån tävling som Tour de France? Har dom nåt knep som vi vanliga motionärer inte känner till eller?

Jag kan bara tala efter egna erfarenheter och vore jag i din situation så skulle jag införskaffa en ny sadel. Jag köpte en Brooks sadel i början av året och jag har nu kört ca 500 mil på den varav en tur genom Sverige utan att få det minsta skav någonstans. Fick rådet att värma och smörja in sadeln innan jag började cykla, jag smorde in den och så började jag trampa. Jag fick inte ens några skav under mina första mil så mitt råd är som sagt att köpa en Brooks sadel.

Cykla lungt

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg