skaver i Lundhagskänga

Joakim Ambrosson; sa:
Mina Lundhagsare har jag inte ens vågat gå in, så dom ryker i vilket fall som helst.

Gillar friheten med sandaler och neoprensockar och sen lätta trekkingskor vid kraftiga stigningar.

Funkar i både hällregn och tuffa bestigningar (sandaler vid regn, vad, vanlig gång mm samt trekkingskor med Vibram-sula vid bestigningar).

// Jocke, som har ett par Lundhags till salu :)

Jo vissa använder inte kängor alls men min tråd handlar inte om frågan kängor vs trekkingskor. men tack för svar ändå ;)

Nä, den där kanten kan jag inte förstå varför dom har heller? den är ju en potensiell (med risk för felstavning) dödsfälla för foten! Det du kan göra är att tejpa in fötterna med x-antal meter sportstape innan du ger dig ut, å byt med ny tape efter turen är slut/ el. x-antal mil, det gör jag alltid å funkar fint som f*n. :)

Toffs.; sa:
Nä, den där kanten kan jag inte förstå varför dom har heller? den är ju en potensiell (med risk för felstavning) dödsfälla för foten! Det du kan göra är att tejpa in fötterna med x-antal meter sportstape innan du ger dig ut, å byt med ny tape efter turen är slut/ el. x-antal mil, det gör jag alltid å funkar fint som f*n. :)

jo tejp är bra osv men jag tycker inte det ska behövas när man kör med dubbla sockar. Jag väntar på svar från lundhags. Men jag ska gå in dom mer innan jag målar fan på väggen men än så länge är jag inte nöjd med mina proffs. high.

Misströsta inte jag har haft ett par vpl som hade tunn hud över fotknölarna och vådliga besvär med kängorna tills vi fick fixat till övergången vid hälkappan och därefter sy om kängorna!
Hårda skor kan bli ett litet hel--ke.

go tur

ska bara meddela att jag är nu supernöjd. Lundhags sydde ner den där kanten för mig, utan någon kostnad, det hela tog bara 8 dar från att jag skickade iväg dom. fantastisk service.

Vilken otur att jag inte hittade den här tråden för länge sen. Hade samma problem med mina gamla. Klagade hos lundhags, och de fixade allt gratis med frakt och allt. Snabbt och smidigt.
mvh nöjd kund

Nu när vi har en tråd med en massa erfarna Lundhag Professional-användare så vill jag passa på att fråga vad det är för skilnad mellan Professional och Professional 2000, vilken jag aldeles precis lärt mig att finns?

Joakim Ambrosson; sa:
Mina Lundhagsare har jag inte ens vågat gå in, så dom ryker i vilket fall som helst.

Gillar friheten med sandaler och neoprensockar och sen lätta trekkingskor vid kraftiga stigningar.

Funkar i både hällregn och tuffa bestigningar (sandaler vid regn, vad, vanlig gång mm samt trekkingskor med Vibram-sula vid bestigningar).

// Jocke, som har ett par Lundhags till salu :)

Jag är lite nyfiken på varför du köper ett par skor och sedan låter bli att använda dem?

Föresten, vad har du för storlek?

Angående vandra i sandal, så har jag gjort det mycket. I flera år har jag kört med lätt på foten. Mitt problem har varit att hitta gympaskor/sandaler som är lätta nog. Men i somras avslutades vandringssäsongen med att min ena fot svällde upp och jag fick riktigt ont, haltade den sista halvmilen till målet. Doktorn gav mig sedan order om att gå med kängor i fortsättningen.

Jag tror fortfaande på vandring med lätt fotbeklädnad, men om man överbelsadtar foten är det bättre med rejäla skodon. Min teori.

Ifall någon skulle ha samma problem i framtiden och snubbla över den här tråden så hade jag precis det samma. Pratade med Lundhags skomakare och fick följande svar:

Ett förslag är som du skriver vattentricket [dvs fyll med ljummet vatten och låt stå i ~5 minuter, sen tömma] fast lite annorlunda. Ta ett par flaskor att ställa ner i dem sedan du slagit ur vattnet för att trycka ut kanterna överdriv gärna lite så du verkligen ser skillnaden. Låt stå några dygn tills de torkat. 1½ liters pet flaskor med vätska i kan nog var rätt.

Jag har provat och det har funkat väldigt bra.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg