Skate Stavlängd

Hej, det är på håret enligt riktlinjen kroppslängd x 0.90 om valet av stavlängd för skateskidor, ska man köra på den kortare om man är mer novis och på det längre valet om man har mer erfarenhet?
Misstänker att elitåkare kör med klart längre stavar än dessa riktlinjer för skate?

Hej!

Stämmer som du säger att man brukar rekommendera lite kortare till nybörjare och lite längre till erfarna åkare med fin teknik. Bäst är dock om man har möjlighet att låna olika längder och prova vad som känns bäst. Kan variera från till person till person beroende på teknik, arm kontra bestyrka mm.

VH//Anders

Hej,
Det kan vara ganska ansträngande att orka komma upp "över" staven när man är nybörjare. Man säckar gärna ihop lite när man inte orkar sträcka på sig, därför brukar man rekommendera kortare stavar än riktlinjerna. Men det är inte så att det på nått sätt alltid är bättre med längre stavar (en elitåkare kan inte sträcka sig mer än maximalt). Jag tror inte det är många om någon elitåkare som ligger på längre stavar än 0,93 av kroppslängd, jag tror 0,90-0,91 samlar upp de allra flesta.
Är det så att du står och väljer mellan två olika 5cm-intervall i stavlängd och 0,9-formeln placerar dig mitt emellan? Jag skulle gå för det längre paret. Prövar du och du känner efter några gånger att det här är för långt, ja då kan du alltid korta ner stavarna.

För mig skiljer det 10cm mellan klassiskt och skate.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg