Skarva Spectraslingor... ?

Intressant,

Ix; sa:

Tack för länken Gustav, vad som skrivs över Mammuts tunna slingor bekräftar vad jag själv misstänkt, de har i dylika applikationer för liten yta och kan, om det bär illa till, skära som en kniv genom en andra parten. Jag skarvar därför alltid med en skruvkarbin och använder en bredare slinga till självsäkring/firning.

MEN, JohanC, jag väntar fortfarande på fakta om skärmflygaren!

Ciao!

Uffe

Skärmflygningsolyckan är det nog många som hört talas om, men ska man tolka attityden i dina inlägg som att historien är en skröna?

Fakta eller hörsägen?

Mezzner; sa:
Skärmflygningsolyckan är det nog många som hört talas om, men ska man tolka attityden i dina inlägg som att historien är en skröna?

Fakta om en olycka eller ett tillbud kan man ju lära av och därmed bl a undvika att göra samma misstag.

Jag anser därför att fakta är att föredra, annars är det ju bara en skröna eller något som någon hört talas om, eller hur?

Jag anser även att man bör kunna verifiera vad man påstår i ett inlägg, franför allt i säkerhetsfrågor.

Ciao!

Uffe

Jag knyter nästan alltid en lärkfot direkt i wireloopen på copperheads - mest för att spara på karbiner.

Det har aldrig funkat särskilt bra vid fall...

peace

Haha, det är det som gör det extra bra med erfarenheter från bigwallklättrare. De kan rippa några säkringar, falla vidare men överleva utan att kratra!

Vi andra har inte såna erfarenheter just eftersom vi fortfarande lever...

Beträffande fakta och skrönor så är det väl dessvärre så att det finns gott om verifierade händelser där fakta ändå är otillräckliga för korrekta slutsatser.

??

Ofta är fakta mer eller mindre otillräckliga och kräver att man engagerar sig i ämnet för att komma närmare ett svar. Hörsägen ger bara näring för spekulationer...

Pierre verkar veta vad han talar om i alla fall...
ha ha "fall" :-D

Ciao!

Uffe

Hmmm.. en liten tankeställare. Jag har vid firning inte tvekat att skarva spectraslingor med lärkfot. Mitt resonemang har varit att även om lärkfoten försvagar slingan med upp till 60% har jag ändå 2600kg från början vilket ger att jag har över ett ton kvar i hållfasthet. Men incidenten i USA gör nog att jag kommer akta mig för detta med mina tunnaste Mammut-slingor. Man lär sig nya saker hela tiden:)

Med risk för att bli påhoppad så vill jag peka på några omständigheter som gör den ovan omtalade olyckan i USA speciell och inte överförbar på vår vanliga klätter/firningssituation.
Märk väl, jag råder ingen att följa min tanke hela vägen och testa för egen del om man är tveksam. Jag kommer att fortsätta skarva som jag gjort tidigare.

1) Statiskt rep. Mångfaldigar belastningen på allt i kedjan inkl ankare.
2) Grigri. Ökar belastningen markant om man firar ryckigt.
3) Rensning av led. Innebär inte en enda lång firning utan massor av småfirningar med stopp däremellan, dessutom ofta pendlingar och repetitiv belastning etc.
4) Ett ankare som suttit uppe flera dygn för upprepad användning.

Det är iofs inte en helt ovanlig situation och om man utsätter sig för någon eller flera av dessa faktorer är det dags att tänka till. Som sagt, i den vanliga klättersituationen kommer jag fortsätta som vanligt.
Dessutom finns det en anledning till att jag generellt aldrig firar i en enda punkt.

PS Den tråkiga olyckan med Todd Skinner kan också antas ha att göra med vissa av faktorerna ovan DS

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg