Skarsfjället

Jag undrar om det är någon som nyligen har vandrat upp efter Tvärån mot Skarsfjället och toppen på 1,594 m och som kan tipsa lite om hur man tar sig över Tvärån när man passerat platån med sjön, det ska finnas en snöbrygga här stämmer det? Är denna "säker" eller bör man hellre göra ett vad på lämpligt ställe? Jag har även hört att det ska vara mycket lösa stenar när man bestiger toppen, är det så pass mycket att det är svårt/riskabelt att ta sig upp efter fjällsidan? /Mvh MK

Tvärån & Rusengälta

Nu sitter jag på jobbet, så jag har ingen karta för att i detalj veta vilken sjö du menar. Tvärån är generellt inte svårövergången, åtminstone inte efter snösmältningen. Det gick att gå torrskodd från sten till sten på sina ställen när jag i trakten veckan efter midsommar och det var inte särskilt mycket vatten.

Rusengälta (p.1594) är inte heller svårbestigen om jag minns rätt (1985 senast), en hel del sten men inga problem som jag upplevde.

Trevlig tur!

Skarsfjället uppdatering

Hallå Mikael!

Har du varit upp på Rusengälta nu?

Jag ska eventuellt ströva omkring i krokarna om några veckor, och då går jag gärna upp på toppen. Några tips och erfarenheter?

Hur är det att gå västerut från Ramundberget, över Klinken och vidare mot Haftorsstöten? Kan man gå upp på Haftorsstöten?

Kan man sedan, efter Haftorsstöten, vika norrut och passera Skarsfjället. och fortsätta till Sylsjön (och därifrån Ekorrpasset, Sylarna etc)? Hur ser terrängen ut bortom Skars?

Jag märker nu att jag inte har något eget ex av fjällkartan för detta området. Skam!

Alla får svara såklart :)

Hallå Mikael!

Har du varit upp på Rusengälta nu?

Jag ska eventuellt ströva omkring i krokarna om några veckor, och då går jag gärna upp på toppen. Några tips och erfarenheter?

Hur är det att gå västerut från Ramundberget, över Klinken och vidare mot Haftorsstöten? Kan man gå upp på Haftorsstöten?

Kan man sedan, efter Haftorsstöten, vika norrut och passera Skarsfjället. och fortsätta till Sylsjön (och därifrån Ekorrpasset, Sylarna etc)? Hur ser terrängen ut bortom Skars?

Jag märker nu att jag inte har något eget ex av fjällkartan för detta området. Skam!

Alla får svara såklart :)

Terrängen norr om Skarsfjället ner mot Sylsjön är mkt vacker, böljande och lättvandrad. Omsider kommer ner till den gamla pilgrimsleden mellan (?) och Trondheim. Den slingrar sig fram längs Sylsjöns södra sida. Fortsätter man förbi dammen i väständen på sjön så kommer man nästan rakt upp mot Ekorrpasset :).

Ett alternativ är att gå söder om Gråvålen fram till Biskopsdalen...i de högre delarna (nära Biskopssjön) finns fantastiska tältplatser på platån ovanför Biskopsån (som har grävt ner sig djupt i sandmoränen). Ån kan sedan följas ner mot Sylsjön för vidare promenad mot väständen och Ekorrpasset :).

//J

Hur är det väster om Skarsfjället? Om man ungefär följer riksgränsen norrut från Haftorsstöten (på vilken ett riksröse finns).

Har inte varit där.

Men längre norrut mot Sylsjöns västände, blir terrängen betydligt jobbigare när man kommer till gränsen, småkuperat med raviner och lite sten...så är t ex fallet om man följer gränsen på fjället norr om Biskopssjön (minns inte vad det heter, Skardörsfjället..?).

Kartan bör kunna ge besked om terrängen ändrar karaktär väster om skarfjället också...

//J

Mer om Sylsjön

Johan (eller nån annan som vet):

Om man går österut söder om Sylsjön, hur är det att ta sig över vattendragen Biskopsån, Kloppanån, Strovtenjaevriejohke (den som rinner ner till Sakristian) och Västra Helagsån? Är det stora vattendrag, och isåall - finns det broar? Det går en liten stig där på kartan, men inte en markerad sommarled.

Om man ska från Sakristian till Helags, hur är det att ta höjd mot Predikstolen och skråa upp för sluttningen (och genskjuta leden uppe på Östra Helagsskaftet, strax innan renstängslet) istället för att följa leden nere i dalen tills den korsar leden mellan Fältjägaren och Helags?

Om man istället går väster om Sylsjön, går jokken från Lilla Skarvdörrssjön ned till Sylsjön lätt att korsa?

Mycket tacksam för svar!

Stor BUMP

Hade tänkt vandra i området ganska tidigt på sommaren (efter midsommar precis). Har ont med tid i sommar då det är BB bokat till augusti därav tidvalet.

Har gjort Flatruet-området / messlingen i regn ett år runt midsommar... så vet att det kan vara blött

Vill veta mer om vaden runt sylsjön framförallt.

BZ/

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg