Skarsfjällen

Ser nu att jag läste frågen lite snabbt... Jag tänker mig att vara iväg en dryg vecka med start i Ramundsberget och avslut antingen i vålådalen eller storulvån. Har inte bestämt mig hur jag går vidare efter skarsfjällen (där är nog 3-4 dagar lagom). Antingen vidare norrut mot sylarna eller österut förbi Helags. Var många år sedan jag var vid sylarna, helags och blåhammaren, så funderar om jag ska avsluta med lite återbesök.

/Peter

helags-sylarna-skars

Jag har som plan i sommar att gå ramundberget-fältjägarstugan-helags-sylarna-skars-gröndalen-ramundberget. Jag tänkte passera sylarna på sydsidan, jag räknar med att turen tar cirka 7 dagar.

Jag gick i området ett par gånger med min far för ca 20 år sen. Kommer ihåg att det var fint och framförallt trivdes min far här då vi nästan aldrig träffade på någon alls. Minns att vi metade i bäckar och fick färsk fisk till middag flera kvällar. Vi gick både söderut med start i Enafors och avslut vid Klinken/Ramundberget och även Funäsdalen något år. Men något år pakerade vi även vid Klinken och gick norrut.

Jag är på väg tillbaka till området efter flera år utan fjällvandring och funderar på att åka hit istället för att gå norr om Helags/Sylarna. Åker upp V33.

Någon som vet hur parkeringsmöjligheterna är idag vid Klinken eller vid fädbodvallen innan?

// Thomas

Jag gick i området ett par gånger med min far för ca 20 år sen. Kommer ihåg att det var fint och framförallt trivdes min far här då vi nästan aldrig träffade på någon alls. Minns att vi metade i bäckar och fick färsk fisk till middag flera kvällar. Vi gick både söderut med start i Enafors och avslut vid Klinken/Ramundberget och även Funäsdalen något år. Men något år pakerade vi även vid Klinken och gick norrut.

Jag är på väg tillbaka till området efter flera år utan fjällvandring och funderar på att åka hit istället för att gå norr om Helags/Sylarna. Åker upp V33.

Någon som vet hur parkeringsmöjligheterna är idag vid Klinken eller vid fädbodvallen innan?

// Thomas

Jag kan inte garantera att det är lika i år, men de sista åtta åren har Klinken-vägen varit öppen (fram till det som kallas Klinken-parkeringen), mot en vägavgift på 20 kronor (kanske var det höjt till 30 förra året?). Man stoppar ned jämna pengar i en plåtlåda och sätter ett kvitto i vindrutan. Väl värt de kronorna att slippa gå de tråkjga kilometrarna längs grusvägen.

Notera att man inte behöver gå bort till Klinken-stugan och över bron. Ljusnan är ofta vadbar ca en kilometer uppströms parkeringen. Ger en trevligare väg än att gå den slitna leden fram till stugan.

Hade tänkt gå genom Tronndalen men efter läst dessa intressanta inlägg har jag börjat fundera på att istället gå runt Skarsfjället.
Funderar på at gå längs tvärån mot sjön i grytan upp nordöst mot Serviegealte och därefter gå österut mot sjö 1167 (Ijse..).
Alt 1: Därefter gå i passet mellan 1594 och 1488 mot sjön och runda åsen 1251 tillbaka mot Klinken.
Alt 2: Därefter gå rakt norrut från sjö 1167 och svänga av västerut mellan höjd 1336 och 1475. Sedan gå väster om Mittåstötarna mot sjöarna 1095 och tillbaka mot Klinken.
Undrar därför om någon har erfarenhet av alt 1 och/eller alt 2?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg