skarja x, en vettig investering??

Jag undrar om skarja x är en vettig ryggsäck. det pratas om alla möjliga ryggsäckar men jag har inte hitta nått om skarja. Jag är just ute efter en ramryggsäck på grund av utbyggnads/påbyggnads möjligheterna som finns och att det är bekvämt att bära tungt. Det pratas mycket om längd när det gäller ryggsäckar så jag hoppas att mina 175 cm räcker till =). Jag har inte hunnit prova skarja på nån affär än så jag vet inte om jag tycker att den är skön. All info tackas och tas emot.

jag har burit en några år gammal skarja men jag tror inte den har ändrats så mycket.
jag har för lång rygg för den men du klarar dig nog galant. min favorit är haglöfs alaska som sitter jättebra och som man får plats med mycket i och ikring. tycker också att ram över lag är ett riktigt bra sätt att bära på.
lycka till

Jag har en gammal Skarja (80-talare) och kan avge följande erfarenheter.
Jag tror inte heller att den har ändrats så väldigt mycket, men en del detaljer har ändrats.
Jag skulle tro att den passar i ramstorlek till dig, den känns en smula för liten till mig (1,86).

Plus:
+ En bra hylla att fästa extern packning på
+ Bra fördelning av packutrymmet
+ Lagom stor: för kortturen som den är, och med en packpåse på den längre turen.
+ Ramens utformning gör att den står för sig själv

Minus:
- Locket (var?) inte så bra utformat och vill glida upp, samt svårt att fästa saker ovanpå säcken.
- Ramen är ju lite bänglig när man skall stuva säcken vid resor.

Övrigt:
o Originalbärremmarna var inga höjdare, men det lär vara ändrat. Jag kör med ett par nya Alaska/Grönland-remmar nu, och de är bra.

Det borde finnas många som inte använder sin skarja längre (ramryggsäckar är inte vanliga numera) så det borde gå att få tag i en begagnad (eller en begagnad Alaska även om den också är tung så är det i alla fall bättre bärsystem än på skarja). Jag tycker att det finns många ryggsäckar som är betydligt bättre än skarja. Det blir inte lättare att bära tungt bara för att det är en ramryggsäck, däremot kan man ju lasta på ett annat sätt.

Jag vet inte hur bärsystemet på modernare Skarja ser ut men på min gamla saknas det såna detaljer som toppstramare och bröstrem (som jag tycker är viktigt för att avlasta axlarna).

Att den står själv är en sanning med modifikation, det gör den nog bäst om den är för baktungt lastad. Lastar man den högt står den ganska instabilt.

Min gamla skarja har heller inget snölås på öppningen eller sidofickorna.

Det är möjligt att dessa småsaker är förbättrade på nyare modeller, min är över 20 år gammal (min Alaska är 20 år gammal och Skarjan hade jag innan jag köpte den:)

Alaskan är inte så mycket tyngre och där kan man ju ta bort den extra packpåsen om man inte behöver den. Med ramförlängare på Alaskan blir det väldigt trevlig att packa skrymmande grejer på.

Jag tycker att Alaskan är helt underbar att bära, den sitter kanonbra på ryggen. Inte lika "tätt" mot ryggen som alla dessa softpacks (som måste ha en massa vaddering mot ryggen). Fast nu när man börjat testa lättviktspackning är den ju tyvärr för tung.

Jag har haft en Skarja som jag köpte, hm, troligen andra halvan av 70-talet.
Jag tyckte det var en mycket bra ryggsäck. Särskilt för den tiden, hade den mycket bra saker som snölås osv. som inte var självklara då på alla säckar. Min syster övertog dock säcken eftersom jag dels växte ur den på så sätt att jag tyckte att den blev lite kort för mig (jag är 1,91), samt att jag gärna hade en större säck. Med packpåse så räcker dock utrymmet långt.
Jag köpte sedan en Haglöfs Grönland eftersom jag var mycket nöjd med material och detaljer på Skarjan; Grönland är lite större och aningen kraftigare i vissa detaljer (samt numera utgången?).
Jag tycker att ramryggsäckar är jättebra om man ska bära lite mer och om man har svängrum som på fjällvandring. Bättre ventilation, och ofta bättre bärsystem är min subjektiva uppfattning.

Modernare säckar kanske kan ha fler små fiffiga lösningar i form av fästen eller fickor, men det var inget jag minns att jag saknade på Skarjan.
Säkert har det hänt lite med Skarjan under alla år; men jag minns bara att jag kompletterade med höftbälte som inte då inte ingick. Bra säck som säkert kommer att hålla i många år. Som någon nämnde ovan borde det gå att hitta en fin begagnad Skarja för den som vill, det måste ha sålts många genom åren.

Bäst

Jag har haft en Skarja sedan urminnes tider. Jag har bara det bästa att säga om den.
Jag är betydligt kortare än du och på mig sitter den kanon.
Som det sagts tidigare är ramen besvärlig då man packar i bil, men ute på fält är den bäst. Jag har haft den på otaliga vandringar både på lågland och fjäll och jag har tom haft den på en del klätterturer.
Till skillnad från ett tidigare inlägg anser jag att det fungerar hur bra som helst att fästa extra packpåse ovanpå säcken. Det tillsammans med en extra packpåse under huvudsäcken "på ramen" gör ju att man vid behov kan utöka volymen rejält.
Jag har bytt axelremmar en gång. Spännena tog slut, men som sagt: min Skarja är extremt välanvänd.
Jag rekommenderar helt klart ett köp!

Laila

[Ändrat av Laila 2004-01-13 kl 12:40]

Bergans 2800 Finnmark, 100 L

Hej
Ovanstående kostar bara 2200 kr och är en mycket robust och stabil rygga som volymmässigt dock är större än skarjan.
Har bara positivt att säga om den, kanske att den är lite tung...
/Joel

studerat skarja nu

har toppstramare + bröstrem + midjerem

har snölås på alla fickor utom den i locket men den har ju dragkedja

locket är bra förutom svårigheter för fastsättningar av saker på ovansidan

själv tyckte jag att orginalremmarna var sköna.

perfekt i längd för mig.
några småsaker var inte så roliga som ett rosa snöre på ovandelen men det går ju att modifiera

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg