Jag har haft en Skarja som jag köpte, hm, troligen andra halvan av 70-talet.
Jag tyckte det var en mycket bra ryggsäck. Särskilt för den tiden, hade den mycket bra saker som snölås osv. som inte var självklara då på alla säckar. Min syster övertog dock säcken eftersom jag dels växte ur den på så sätt att jag tyckte att den blev lite kort för mig (jag är 1,91), samt att jag gärna hade en större säck. Med packpåse så räcker dock utrymmet långt.
Jag köpte sedan en Haglöfs Grönland eftersom jag var mycket nöjd med material och detaljer på Skarjan; Grönland är lite större och aningen kraftigare i vissa detaljer (samt numera utgången?).
Jag tycker att ramryggsäckar är jättebra om man ska bära lite mer och om man har svängrum som på fjällvandring. Bättre ventilation, och ofta bättre bärsystem är min subjektiva uppfattning.
Modernare säckar kanske kan ha fler små fiffiga lösningar i form av fästen eller fickor, men det var inget jag minns att jag saknade på Skarjan.
Säkert har det hänt lite med Skarjan under alla år; men jag minns bara att jag kompletterade med höftbälte som inte då inte ingick. Bra säck som säkert kommer att hålla i många år. Som någon nämnde ovan borde det gå att hitta en fin begagnad Skarja för den som vill, det måste ha sålts många genom åren.