Skapa ny sovsäck för oss hammockhängare. (Idétråd)

Svarar alla:

Jag kör idag UQ + liggunderlag + sovsystem 2000 lättsäck+tjocksäck och funderingarna kom när jag blev tvungen att lägga till liggunderlaget trots resten när det en natt blev 0-gradigt. Kylan kommer underifrån och då räcker inte dubbelsäckar och UQ till, det blir kalla fläckar och jag börjar frysa.

UQ + TQ tror jag inte ett dugg på, det löser ju inte problemet alls.

Simo: Alternativet att ligga på marken behövs i skärgården på vissa ställen.

Vad är det för UQ du använder?

Min från UKhammocks ska vara god ned till -7 och jag kan säga att jag hade någon natt här för inte så länge sedan då temperaturen kröp ned under 10 grader.
Fick lov att ta av mig sovsäcken jag har över mig när jag vaknade mitt i natten och svettades floder.

Kan det vara så att den UQ du använder inte sluter tätt runt dig?
Kan det vara så att det blåser in under tarpen så det blir kallare pga det?

Låter konstigt att du fryser om du inte har en väldigt "klen" UQ alterntivt att vinden gör det kallare?

Det är Snugpaks UQ som definitivt varken är klen eller hände slapp, eller för den skull var för tight spänd utan lagom.. Den natten var det vindstilla

Ok. Ja den ska ju vara god ner till nollan vad jag har förstått.
Känns ändå wierd tycker jag, men har inte testat den själv så....

Tror att ett system som ska fungera på det sätt du beskriver blir otympligt och kanske rentav tungt i förhållande till säg en UQ+TQ i dun som klarar samma temperaturer....

Skall man sova på marken behövs det ju säkerligen någon form av isolering mot marken oavsett och då är det ka ske bättre att se på n lösning däe man kan koppla ihop en Underquilt med en Topquilt då det bildar en säck....

Är absolut ingen expert på området men tror det blir svårt att få en fungerande lösning så som du beskriver.......

Men ser gärna fram emot att bli knäppt på näsan och bevisad motsatsen :)

Sent from da Phone!

Nu säger jag som min gamla vän kaptenen, "jag skiter i vad h*lvetet väger eller hur stort det är för med ska det, och funka ska det annars j*vlar,,,,,," :)

Eftersom jag inte vandrar mycket eller långt utan mest paddlar så är det ju inget krav på varken att det ska gå ner i fickan på stridsvästen eller kunna tappas bort utan att det märks, ska jag vandra långt är allt bilburet eller stuvat i pulkan till nattkvarteret.

Kanske bör jag börja slöjda själv istället, och sy in liggunderlaget mellan en botten till en puppa och en tjocksäck, trä en annan tjocksäck inuti den första och sy ihop dom och sprätta ena dragkedjan? DÅ blir det en extremsäck av guds nåde. :)

Jag hänger fortfarande inte helt med i resonemanget. Dun är överlägset vad gäller värmeisolering. Om du ligger i en hängmatta med dun som isolering så har jag mycket svårt att se hur ett liggunderlag tillför något väsentligt. Tried and tested i vintertemperaturer är, räknat från närmast marken, en UQ(dun), hängmatta, du själv med lämplig klädsel, TQ. Dun som befinner sig mellan dig och hängmattan är bortkastat pga att det komprimeras. Det enda jag kan tänka mig tillför något är ett lager med reflekterande material (tänk alufilt) mellan dig och hängmattan, alternativt instoppat i dubbellagrade hängmattor. Det isolerar inget, men reflekterar din kroppsvärme.

Ligger du på marken så måste dunet under dig ersättas med ett icke-komprimerande material á la liggunderlag, Thermarest, Syn/Downmat. Eventuellt dun mellan mark och liggunderlag är bortkastat, så jag hänger inte med på idén att sy in ett liggunderlag i en sovsäck. Ett liggunderlag kan orsaka kondens.

Just UQ måste sluta tätt vid fot-, och huvudändarna och även längs sidorna annars ventileras den gosiga värmen bort, kan det vara ditt problem med Snugpacken? På de bilder jag sett av den ser den rätt "loose" ut längs med sidorna. Jag tror nämligen att ditt problem har mer att göra med hur du riggar grejorna, men utan att vara med dig på plats så går det naturligtvis inte att säga med bestämdhet :)

Skickar in några länkar som kanske hjälper.
http://www.snugpak.com/media/documents/underblanket_instructions.pdf
http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=41475

Kan det vara så att allt är "rätt riggat" men att Snugpaks UQ behöver tex förstärkas med extra öglor på mitten för att lyfta den uppåt så att säga?

Vet att jag hade det broblemet på min DIY UQ som vägde 1.3 kilo.

Tycker som TordHoppe att det verkar skumt att den inte isolerar bättre......

Hej,

Jag har extra ögglor lagt till båda sidor, men mest för att hålla UQ runt axlarna. Annos den vill glida under hammocken och då blir det kallt.

Jag har nog sovit med min setup i -10C och vad inga problem med temperaturen.

Mvh Simo

PS. Nästa vecka jag ska till Lappland, och önskar -grader på natten, hela veckan skall spenderas i hammock.

Själva finessen måste väl vara att man har en hängmatta att ligga i som är "mjuk" och därmed eliminerar behovet av liggunderlag. Men eftersom säcken kläms ihop av kroppsvikten är det dock för kallt...
Alltså skulle man vilja att undersidan av säcken befann sig på undersidan av hänmattan, där den inte komprimeras alls.

Vad som behövs är alltså en säck med ett hål i fotändan, där hängmattan kan komma ut med sina snören. Hålet bör förstås ha dragsko, tätning osv för att inte släppa ut värme. Ett par enkla kardborreflikar skulle kunna hålla säckens undersida kvar vid kanten av hängmattan när säckens dragkedja är öppen.

Ungefär så...
Fast jag vet ju inte hur din "hammock" ser ut. Den kanske inte är så smal i ändarna att det funkar enkelt, eller så menar du t o m en hammock på svenska, och då kan du helt glömma min idé.

2. Hammock pod. En sovsäck med öppningar för hängmattans upphängning i huvud-, och fotände. Bildar en kokong runt dig och hängmattan. Blir mer material (bulk=vikt) jämfört med TQ/UQ samt mindre modulärt. Det låter som att dina tankar går i denna riktning?

Det är typ en sån pod som jag byggt och använder kalla nätter, supermysig!
http://www.youtube.com/watch?v=zs2H1bfd33M
Har dock moddat lite mer sen den filmen lades upp, mer extra isolering i hela så det blir en ca 11cm som inte komprimeras. Sen så åkte även alu-filten ur samt att fästanordningen har blivit uppgraderad. Tror inte den kostat mer än max-max 500:- att knåpa ihop, om ens det:)
Man kan även ligga i hammocken med myggnätet under sig så behöver man inte ha det över ansiktet och i själva poden kan man lägga kläder i om man vill isolera ännu lite mer.

Började med en billig Biltema sovsäck som syddes om, isolerades upp en hel del med ett tjockt täcke och fick lite snören och spännen för att passa så fint som möjligt:)

JJag tror nämligen att ditt problem har mer att göra med hur du riggar grejorna

Kan mycket väl vara så, nu har jag testat att spänna upp gummilinorna nästan maximalt och det gjorde en hel del, jag tror inte Snugpak är gjord för vinterbruk faktiskt då den inte omsluter tillräckligt utan mer en vår-höst UQ. Dessutom håller jag med om resonemanget kondensproblem med insytt liggunderlag, det blir till att vänta på ett textilt okomprimerbart superisolerande heavy-dutymaterial som med ett musklick kan komprimeras ner till en tennisbolls storlek och väger 10 gram max. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Skapa det optimala lägret Bo och sova 44
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg