Skapa ny sovsäck för oss hammockhängare. (Idétråd)

Eftersom jag sovit i hammocken sen i våras ute så fick jag en tanke härom dagen på hur den ultimata hammocksovsäcken bör vara utformad. Jag sover idag i försvarets sovsystem 2000 med dubbla säckar om det är kalla nätter, ett av försvarets skitliggunderlag mellan skikten i hammocken (DD hammocks som man kan ha som "puppa") och Snugpaks undertäcke.

Att ha dubbla sovsäckar innebär ju att det är ett knölande att hålla dom på rätt köl för att sen kunna stänga dom och ha nåt knölfritt att ligga på, dessutom komprimeras dom ju där man ligger, därav "skitliggunderlaget" som verkligen behövs eftersom jag är extremt frusen av mig.

Min idé är att istället för två säckar och liggunderlaget är att kombinera två säckar till en från "scratch" där det finns mycket stoppning som inte komprimeras så lätt undertill och dun på översidan. Om vi blandar in Roman på Roberts.pl så borde vi ju kunna skapa en riktigt bra produkt som utesluter dubbla säckar och liggunderlag samt fuktskydd undertill eller vad tror ni? Nån som är med på tåget och vill beställa och bestämma?

Givetvis borde en sån produkt även hitta till det övriga campingfolket, tänk er en sovsäck man bara kan rulla ut och krypa ner i även om marken är våt eller frusen utan en tanke på liggunderlag eller att säcken blir genomblöt underifrån.

Själva finessen måste väl vara att man har en hängmatta att ligga i som är "mjuk" och därmed eliminerar behovet av liggunderlag. Men eftersom säcken kläms ihop av kroppsvikten är det dock för kallt...
Alltså skulle man vilja att undersidan av säcken befann sig på undersidan av hänmattan, där den inte komprimeras alls.

Vad som behövs är alltså en säck med ett hål i fotändan, där hängmattan kan komma ut med sina snören. Hålet bör förstås ha dragsko, tätning osv för att inte släppa ut värme. Ett par enkla kardborreflikar skulle kunna hålla säckens undersida kvar vid kanten av hängmattan när säckens dragkedja är öppen.

Ungefär så...
Fast jag vet ju inte hur din "hammock" ser ut. Den kanske inte är så smal i ändarna att det funkar enkelt, eller så menar du t o m en hammock på svenska, och då kan du helt glömma min idé.

Nej inte en svensk hammock utan en "camping hammock", alltså hängmatta. Nu sådde du ett frö, naturligtvis ska man göra som du föreslog MEN problemet är ju att när det är -25 så blir ju även den minsta öppningen en skorsten, kunde man lösa detta med tätningen i ändarna så skulle bottnen på sovsäcken vara dubbel, en tunnare som man ligger på och den tjockaste dunfyllda hänga under hammocken ev. förstärkt av ett undertäcke.

Sen kardborre, njäee, kardborre är skit, tryckknappar funkar i alla lägen, ev. resårband med tryckknappar i änden som man "hänger" sovsäcken i på sidan där dragkedjan är så det inte blir helstumt, men har man hängmattan genom säcken behövs det ju inte.

Problemet med att dra hängmattan genom säcken är ju även, hur fixar man myggnätet som ju är fäst i hängmattan????

Quilt?

Det som skulle vara intressant vore väl att ha en quilt som täcke och sen ett mer ordentligt liggunderlag som isolering. Nån som har provat?

Det finns ju lösningar för detta i form av Underquilts samt Topquilts. Har sett färdiga sådana som är graderade ner till i alla fall -15.

Rent volymmässigt i ryggan borde det inte vara någon större skillnad....

Sent from da Phone!

Jag tror inte det är den ultimata lösningen alls vid närmare eftertanke Farmer Joe. Om vi börjar från botten på sovsäcken så räknar jag upp lagren jag tror skulle funka:

1: Någonting tunt vattentätt men motståndskraftigt som lätt kan tvättas av och gärna kan gå upp på halva säcken till dragkedjan som ska sitta på vänster sida för att ev. KUNNA kombineras med försvarets säckar.

2: Svårkomprimerbart textilt material som ersätter liggunderlaget.

3: Dun eller textilfyllning.

4: Innersäck.

5. Dun eller textilfyllning.

6: Yttertyg ev. Goretex eller annat vattenavstötande andande yttertyg på översidan.

Meningen är ju att säcken ska kunna användas ner till ungefär samma temperatur som på månen. ;)

Att få tätt i säckens hål i fotänden borde var möjligt eller t o m enkelt.Om man har en dragsko och detta inte räcker så sätter man bara en rem runt alltihopa nära änden, på utsidan. Den drar man ju åt så att det blir helt tätt. Vill man ha "loft" ända ut i änden så bör säcken troligen vara dubbelväggad nära änden och försluten med två dragskor, men den yttre kan ju vara 20 cm längre ut mot trädet.

Om man har fullt loft i säckens undersida så lär det knappast behövs nånting mellan kroppen och hängmattan, annat än för komfort. Inte för värmens skull en fördel är förstås om säckens undersida ligger nära hängmattans undersida dvs nära kroppen.

Om man har fullt loft i säckens undersida så lär det knappast behövs nånting mellan kroppen och hängmattan, annat än för komfort. Inte för värmens skull
Det var så jag menade, bara för komfortens skull. Sen har vi ju problemet med insektsnätet,,,,,,,,,

Man kanske helt enkelt ska skapa ett helt nytt koncept med hängmatta-sovsäck-insektsnät ovanpå sovsäcken helt integrerat? Går ju att använda även på marken i så fall om det görs vettigt. Inte helt galet faktiskt. :)

Teknikern, vet inte om du tittat på (den iofs ganska långa) tråden Hammock en liten bit neråt i detta forum? Där har vi pratat om olika sätt att sova varmt och bekvämt.

Med risk för att jag missförstår dig så existerar idag bl.a. följande varianter:
1. Top Quilt (duntäcke) + Under Quilt. Behövs inga liggunderlag. Du får isolering runt hela kroppen som inte komprimeras. Mycket populärt och modulärt.
2. Hammock pod. En sovsäck med öppningar för hängmattans upphängning i huvud-, och fotände. Bildar en kokong runt dig och hängmattan. Blir mer material (bulk=vikt) jämfört med TQ/UQ samt mindre modulärt. Det låter som att dina tankar går i denna riktning?
3. TQ eller vanlig sovsäck + liggunderlag. Mindre vikt (beroende på liggunderlag) än TQ+UQ. Funkar fint vid högre temperaturer (personligt vad som är komfortabelt).
4. Olika speciallösningar med ihopbyggd hängmatta sovsäck.
Se längst ner för exempel.

För mig personligen är just modulariteten en stor fördel med hängmattor. Jag föredrar lösningar som inte låser in mig i en enda lösning vilket fallen nedan gör (enligt mig). Jag tror att de vanligaste varianterna är:
För max värme, komfort = TQ+UQ.
Vid högre temperaturer, för lägre vikt: TQ+liggunderlag.

En sovsäck funkar också bra att använda som täcke, men det blir onödigt mycket material jämfört med en riktig TQ.

http://store.grandtrunkgoods.com/sleeping-bag
http://www.tttrailgear.com/speer-peapod/
http://www.madtree.fi/products/tarseer.html

Jag förstår tanken ( tror jag )

Problemet är väl att hitta ett material som inte komprimeras av kroppstyngden så man förlorar isolerings förmågan undertill.

Skulle vilja gå så långt som att säga att detta säkerligen kikats på av de jänkare som håller på med hammock camping, jänkarna ligger ju som bekant väldigt långt fram inom denna avavrt av sov system.

Finns nog en anledning till att man kör med UQ alternativt liggunderlag.

Kan ha fel givetvis.

Sent from da Phone!

Hej,

Glöm detta.

Skaffa (sy) UQ och modifiera din sovsäck till TQ.

Att ligga på marken du behöver en liggunderlag, men varför skall man ligga i marken när man har hammocken?

Problem solved

Mvh Simo

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Skapa det optimala lägret Bo och sova 44
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg