Skapa ditt eget "Jogersö Runt"

Har satt en första referenstid med vingpaddel o Icefloe. Tiden blev 48:30 och jag paddlade medsols i hård väst-sydväst vind (9-11 m/s). Motvind till Nötudden, sidvind förbi badet och sen lä när vinden skulle kommit bakifrån (utom sista 500 m). Har alltså 2 min 30 sek kvar till plattpaddeln men det ska jag ta någon kväll senare när det är blankt!

Var ute idag och testade en Seabird Expedition PE (nej jag ska INTE köpa en sån...) och tog en referensvända runt Jogersö. Idag var det perfekta förhållanden till skillnad från turen med Icefloe och jag har hunnit lära mig vingen lite bättre också. Trots det blev tiden någon sekund längre nu! Lite besviken blev jag för jag trodde att både kanoten och min teknik skulle vara bättre. Får prova igen med Icefloen till helgen...

Referenssträcka

kan tjäna flera ändamål.

För att se om man själv förbättrat sin teknik uthållighet etc kan det vara intressant att förena en träningsrunda med tidtagning.

Men för att göra en jämförelse mellan olika kajaker, paddlar etc borde det vara mera ändamålsenligt att paddla en kortare sträcka flera gånger fram och tillbaka?

Eller skall man vid bägge frågeställningarna välja en kortare sträcka som man paddlar flera gånger för att få ett bättre statistiskt urval?

Thure

kan tjäna flera ändamål.

För att se om man själv förbättrat sin teknik uthållighet etc kan det vara intressant att förena en träningsrunda med tidtagning.

Men för att göra en jämförelse mellan olika kajaker, paddlar etc borde det vara mera ändamålsenligt att paddla en kortare sträcka flera gånger fram och tillbaka?

Eller skall man vid bägge frågeställningarna välja en kortare sträcka som man paddlar flera gånger för att få ett bättre statistiskt urval?

Thure

Jag har mätt upp och funderat på att paddla en kilometerlång sträckan tur och retur men det blir för tråkigt. Det näst bästa är då en längre rundtur så att det alltid blir någon bit med motvind osv. Jag noterar vindriktning och styrka i min paddeldagbok när det varit extra snabbt eller extra tungt. Ibland räknar jag om farten till vad tiden skulle blivit för Jogersö Runt när jag paddlat bra på en längre distans. Det är som travhästarna med sina tempon :)

I våras var det 40 cm lägre vatten än normalt och då är det några ställen som är "onödigt" grunda på den här rundan. Men då tar jag en lite längre runda för att slippa paddla i tången.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg