skåneskog via kollektivtrafik/cykel

Hej

jag bor i Malmö och behöver då och då komma ut i skog och koka mig en koppa kaffe över en eld.

Bokskogen, Söderåsen och Romeleåsen hra jag varit mycket på och tänkte nu se vart det finns ett annat bra ställe att angöra en skog.

Kanske kan man ta tåget till Hässleholm eller Kristianstad och en buss därifrån. Eller så har jag med cykel på tåget.

Är det någon som känner till en bra utgångspunkt för dasgsytflykter?

Dagsutflykt

En ganska trevlig och omväxlande dagstur är den märkta leden runt Finjasjön. Ca 2 mil med många olika fina miljöer.
Sedan kan du komplettera med en tur in på Hovdalaområdet. Där finner du Bl.a. bokskogar med historiska inslag.

Önskar dig en god tur!
/eddie

Hej

jag bor i Malmö och behöver då och då komma ut i skog och koka mig en koppa kaffe över en eld.

Bokskogen, Söderåsen och Romeleåsen hra jag varit mycket på och tänkte nu se vart det finns ett annat bra ställe att angöra en skog.

Kanske kan man ta tåget till Hässleholm eller Kristianstad och en buss därifrån. Eller så har jag med cykel på tåget.

Är det någon som känner till en bra utgångspunkt för dasgsytflykter?

Tjena.
Jag bor också i Malmö och har planerat en 6-nätterstur ett bra tag nu.
Jag kollade med @skaneleden på twitter och ställde frågan om var jag skulle gå. De svarade snabbt och hade ett mycket bra tips på etapper. Etapp 3-7 på SL 1: Kust till kust tipsade de mig om. Kolla med dem om bra tips :)

Har du sett Karin Hoffs Rundvandringstips, de utgår från hållplatser och stationer. Biblioteket och bokhandeln har.

go tur

Författaren heter Karin Hoffmann och hon har skrivit flera böcker om vandring i Skåne

Jag har använt hennes böcker filtigt. Boken med kustvandringar och boken med vandringar på Söderåsen rekommenderas starkast. Söderåsen kan dock vara svår att ta sig till med allmänna kommunikationer från Malmö.

Skrylleområdet har inte nämnts. Dock tätt befolkat av mullegrupper, hundägare, barnfamiljer, MTB-cyklister, osv.

Båstad går det tåg direkt till från Malmö. Sen ligger Bjärehalvön öppen. Fin att gå på flerdagarstur. Bästa sträckan är mellan Båstad och Torekov, över Hovs Hallar.

8 år sen jag bodde i Skåne men ger en kommentar. Kollektivtrafiken kan ha ändrats på den tiden.
Söderåsen är lätt. Tåg till Åstorp, byte i Ramlösa/Helsingborg.
Alt 2 slutstation Skäralid eller Röstånga. Tåg till Stehag sen buss mot Klippan.
Tåg till Höör. Finns bra möjligheter för cykelutflykter där.
Kullaberg. Tåg till Hbg. Byte till buss mot Mölle.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg