Skåne-Medelhavet

Bestämde mig helt plötsligt i helgen att jag ska göra den efterlängtade turen till medelhavet. Helt plötsligt var det bestämt, frugan sa: -gör du det, inga problem. Tänkte sticka i början av juni och kan vara borta 3 veckor och vill givetvis göra det bästa av dessa dagar.

Jag är väldigt tacksam för alla tips om färdväg, Polen, Tyskland (öst eller väst) eller Frankrike, längs floder (Elbe, Oder)? Vilken väg över alperna? Exakt mål är inte viktigt utan någonstans vid medelhavet, bör väl hinna 150-200 mil på 3 veckor.
 
Rekommenderar vägen genom Polen och Tjeckien för den lantliga idyllen, ölen och den låga prisnivån. Gjorde en tur runt Östersjön och Polen var det land som gav mest mersmak. Inga problem att slå upp tältet i någon skog även om det fanns gott om prisvärda campingar. Gör inte för rigida resplaner för det finns mycket att se och upptäcka på vägen.
 
Ang Polen

Det kändes mer riskabelt att cykla på huvudlederna än i Sverige då de oftast saknade riktig väggren. Långtradar trafiken var här tät men det är inga problem annat än vid infarten till större samhällen. I övrigt fanns gott om parallella nästan bilfria småvägar oftast täckta med vackra lövskogs alléer som skyddade fint mot sol och regn. Ibland var asfalten dåligt underhållen så det blev till att anpassa farten lite när man zick-zackade runt dom större hålen. Men det tycker jag nog snarare bidrar till landets charm! ;)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg