[Skåne] Gissa bilden!

Kanske var lite väl svår då naturtypen inte går att urskilja helt lätt från bilden.. Ytterligare tips.. mkt vitmossa, och ganska blött. En av få av slaget i Skåne.

Det finns ju många mossar uppe på åsarna, inte minst på Linderödsåsen och Hallandsåsen.

Men Traneröds mosse, uppe på Söderåsen, lär vara av ett unikare slag (kanske för att det ligger i lövskogen?). Så jag gissar på den :)

Det är Hyby kyrka på den skånska slätten utanför Klågerup.

Det märkliga du syftar på kanske är att tornet och koret på kyrkan står omvänt till vad som är det vanliga. Hyby kyrka har, tillsammans med två andra kyrkor i Skåne, tornet vänt mot öster.

/daniel

Nästan helt rätt, det är Hyby nya kyrka, den gamla står kvar nedanför backen längre österut. 63 minuter är tämligen kort tid. Varsegod bollen är Din!

Okej, första gången och första bilden. Var är den tagen? Någon kanske känner igen detaljerna uppe till höger.
Hoppas nästa vinter blir som den förra. :)

Bilagor

• DSC_0142.jpg
    DSC_0142.jpg
    23.3 KB · Visningar: 260
Senast ändrad:
Kanske gick jag ut för hårt.

Jag försökte hitta en plats som inte var nämnd tidigare och det blev en aningen svårläst bild.

En ledtråd:
På isen landade, tro det eller ej, backhoppande skolbarn från storstan i mitten på förra seklet.

Sjöar med lövskog omkring är inte sällsynta, i skåneland, det finns ett mindre torn och ett litet hus med på bilden men efter att själv kört svårare bilder vet t o m ego att det måste gå att referera.
Denhär är mycket svår, fler ledtrådar krävs.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg