[Skåne] Gissa bilden!

Svarta Bergen

Med tanke på att ditt användarnamn är Immeln så kan man ju gissa att det är ett stenbrott i nordöstra skåne :)

Jag har läst någon gång om Svarta Bergen, som verkar vara ett intressant område med bl.a. stenbrott. Kan det vara där?

Stenbrott

Stämmer mitt användarnamn avslöjar, I nordöstra Skåne är det. Men inte Svarta bergen, som jag inte tidigare hört talas om.

Stenbrott

Nikodemus det stämmer, brottet ligger ca 3 km Nordost om Vånga. Man bröt sten som stänglar sig. Användes till stolpar, slipsten till liar mm. Lägger med en bild på några av stolparna.

Bilagor

• DSCN4731.jpg
    DSCN4731.jpg
    94.5 KB · Visningar: 778
Kul att få rätt! Tror jag läst nånstans att USA:s ambassad i Stockholm är klätt med sten från detta brott.
Provar med en ny bild, kameran är riktad mot väster.

Bilagor

• 2003-11-04.jpg
    2003-11-04.jpg
    121.4 KB · Visningar: 432
Sofiero?

Det ser ut som att det kan vara en slottspark.
Och det skulle kunna vara Öresund i bakgrunden, vilket stämmer med vädersträcket...
Så jag gissar på Sofiero.

Jag har lite svårt att hitta bra bilder som inte avslöjar för mycket och som inte är på platser där jag vet att många har passerat. Så jag tar en bild med mig själv i centrum :)
Var är jag någonstans?

Bilagor

• 100_2597.jpg
    100_2597.jpg
    63.5 KB · Visningar: 455

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg