[Skåne] Gissa bilden!

Nedanför kullen fotografen står på är topografin rätt flack. Får mig att associera till området söder om Ängelholm. Men vad kan det vara för kulle? Svedberga?

Jag kan naturligtvis vara helt fel ute.

Thure

Senast ändrad:
Glimminge är det inte men det är i alla fall i den kvadranten av Skåne. Så inte heller Svedberga. Och bilden bedrar lite, landskapet är ganska böljande, såväl framför som bakom platsen.

Senast ändrad:
Fotot är helt riktigt taget sydostvart @thureb
Jag är fotografen och hade aldrig varit i detta böljande vackra jordbrukslandskap. Den historiska platsen jag nämnde - bakom ryggen - får nog sägas vara lite makaber. Eftersom detta är mitt första inlägg i tråden är jag lite osäker på hur mycket ledtrådar ni vill ha.

• Gilla
Reactions: HPT
Utifrån ledordet "makaber" landade jag, med Googels hjälp, i Röinge avrättningsplats, Kristianstad.
(Skulle det mot alla odds vara rätt så avsäger jag mig nästa inlägg/fråga för jag är på G mot flera "äventyr" i utlandet har ingen chans att engagera mig i sidan).

@oldtimer Du har rätt i sak men inte i geografi, så du kan lugnt resa utomlands med förhoppning att någon annan prickar rätt plats.
Jag ger en ledtråd till: En inte helt okänd konstnär hade sin ateljé, och hem de sista åren, knappt ett par hundra meter från platsen där bilden är tagen.

Summerar mina tankar:
SO Skåne/Österlen (finns ett Glimmingen på Bjärehalvön också men natar det i SO skåne), Galgbacke eller något liknande och med skuggor och väderstreck gissar jag på sydkust men det är kanske inte hav bakom fotografen och då kan det vara "inland" och då var som helst i området.
Men varje by/stad hade väl en galbacke så jag har ingen gissning.

/Patrik

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg