Skanderna 2009

Spot

behöver ju en vinkel mot horisonten på 15 grader på dessa latiduder har jag för mig. Dvs man kan ligga i radiolä bakom fjällkanter etc. Men det vill ju till att sändaren ligger rätt placerad på packningen respektive att batterierna är fräscha. I kyla är det kanske bättre att bara slå på vid raster där man kan hålla sändaren varm och med hygglig optisk sikt mot satelliten?

Finns en bra tråd på navigationsforumet men givetvis slår inget praktiska erfarenheter.

Thure
 
Första dagen och halva andra dagen verkade det ju fungera bra men sen har det varit sporadisk information från Spoten.

Kanske har han sett att batterierna tagit stryk i kylan och valt att bara sända vid vissa tidpunkter på dagen.

Vi får väl se de närmaste dagarna om han bytt strategi eller om det är något annat det kan bero på.


Tillägg:
Ser nu på hans blogg att han haft strul med packningen och lämnat en del grejer och packat om. Det är nog därför det varit sporadiska sändningar.
 
Nu verkar han ha fått fart både på sig själv och spoten.
8 meddelanden under förmiddagen, nu befinner han sig vid Dalstenshån.
 
Jag vet inte om det är jag som är korkad eller. När jag kollar in hans tur på Spot så ser jag bara numrerade markeringar ute på kartan. Inga bilder eller meddelanden som jag tycker att det hintas om lite här och var, utan bara prickar med koordinater. Gör jag något fel, eller har jag missförstått alltihop?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MjrKrash Kungsleden February 2009 Turskidåkning 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg