Skalvantar för igloobyggande

Jag har idag ett par skalvantar, försvarets gamla skinnvantar från 50-talet. Det funkar utmärkt på de få fjällturer jag varit på. Nuförtiden har jag dock utvecklat en fäbless för att bygga Igloos med Grand Shelters Icebox tool. Detta ställer lite högre krav på vattentäthet som min gamla skinnhandskar inte klarar (eller gör dom det om man fettar in dem?).

Jag behöver således vattentäta skalhandskar som ska vara lätta, ofodrade, helst billiga och helst ha snoddar så man kan kasta av sig dem utan att tappa dem (i nödfall kan jag väl sy dit sådana själv.). Någon som har ett förslag? Okonventionella billiga fullösningar är också OK. Jag behöver dem endast för Igloo-byggandet, inte för expeditioner över sydpoolen eller dylikt. För vanliga fjällturer duger mina nuvarande fint. Försvarets moderna M90 variant tror jag inte på. Jag tror det behövs Gore-tex eller dylikt i detta fall.

Tack för de snabba svaren! Den där Hestra ser ju helt OK ut. Priset var inte så farligt heller. Frågan är om det räcker att de är vattentäta bara på handflatsidan. Det borde det nog göra. Det är med ju med handflatorna man packar snön och håller spaden. Rukka-handskar har jag inte hittat ännu, men de verkar rätt dyra på kommentarerna jag sett.

Lustigt, i mitt slösurfande kom jag över denna handske: Hestra - Fjälljägarhandske pris 589kr. Den är misstänkt lik min gamla militärhandske. Tror inte min kostade mer än 50-100kr, men det är klart, ska man tillverka en ny så är det nog ett rimligt pris.

Den där hestravanten är exakt samma som mina små barn har, fast deras kostar 350 inklusive ullfoder. Helt vattentäta är dom inte, men jag skulle tro att det räcker.

Hestra...

...har en vattentät skalhandske med tejpade sömmar. Fungerar fint för stillastående aktiviteter om man fodrar den med lovikka/motsvarande.

Vid snöhantering skyddar den mot yttre väta i alla förhållanden och är enkel att frystorka bort kondens på. Kostar ngn femhundring. Finns säkert andra skalhabdskar som är funkis, men hestras är bland de billigare.

...jägarhandsken från hestra köper du på närmsta surplusshop för 20-40 kr...;)

//J

Hestras vattentäta skalvante!
Köp kvalitet och titta inte tillbaka. Kan kombineras med olika innevantar för olika temperaturer.

Har provat olika vantar/handskar men Hestra slår allt, hela tiden!
Vi kör också med Hestras Fjellvott på barnen. Bra passform, bra längd, urtagbart foder.

//Per

Hestras vattentäta skalvante!
Köp kvalitet och titta inte tillbaka. Kan kombineras med olika innevantar för olika temperaturer.

Har provat olika vantar/handskar men Hestra slår allt, hela tiden!
Vi kör också med Hestras Fjellvott på barnen. Bra passform, bra längd, urtagbart foder.

//Per

Är det Hestra Fjellvott du rekommenderar alltså?
De där gummihandskarna blir nog för kalla är jag rädd. Det behövs en skalvante med uttagbart foder.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Nitrildoppade arbetshandskar i storlek förstor, med ullvantar under? Hade jag som torrvante i mina sitech-ringar på torrdräkt vid dykning så de är jävligt vattentäta. Kostar typ 70 spänn där de har arbetskläder.

Tegera 7860 eller 7875.

Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg