Skalplagg

Hej,

Jag har börjat fundera på att uppdatera mina skalkläder som jag använder idag både i skog och fjäll sommar som vinter.
Idag använder jag brittiska militärens goretexkläder, fungerar jättebra, plaggen är dock väldigt tunga och jackan saknar bl.a. luftningsdragkedjor under armarna.

Min fråga till er där ute är följande: Vad för goretex/membranjacka rekommenderar ni som jag kan använda året runt, som står emot vind, regn, hagel, blötsnö och är bra ventilerad, klarar av tung packning utan att läcka genom och som inte kostar lika mycket som en ny bil?

Min andra fråga är: ska jag nöja mig med ett par vanliga regnbyxor som kan dras över dom befintliga de gångerna det behövs och vilka i sådana fall?
Jag upplever inte att jag har behov utav goretexbyxor när jag vandrar.

Bilagor

• _DSF1557.jpg
    _DSF1557.jpg
    57.8 KB · Visningar: 1,257
Jag har nu införskaffat, efter att ha hittat bra priser, Haglöfs roc spirit jacka och Haglöfs touring active pant, båda i 3-lagers Gore-tex och byxorna med dragkedja hela vägen upp =)

I förra veckan blev vi påkörda bakifrån. Jag fick en Whiplash och min körande kamrat slog pannan i ratten.
Jag blev brädfall och för fortsatt utredning blev mina kläder sprättade.
Efter en vecka har jag bara stelhet åt vänster i halsen och en liten synrubbning på vänster öga. Vi hade stor tur i oturen.

Nu behöver jag en ersättnings jacka i vapenrockslängd, d v s ner under grenen, med laminat, huva, fram och innerfickor som kan brukas med ryggsäck på. Foderficka för regnbyxorna. Rejäl vindslå samt långa täta, under armarna och ner på sidorna, ventilationsblixtlås.

Jackan som åkte var en T&P Kiruna. Storlek XL. Har någon en till salu?
Färgen var murrigt brun.

Finns det en liknande tulipanaros att få idag?
Jag frågar Utsidans medlemmar för jag handlar numera sällan och helst bruksbilligt.

Tack på förhand

Som någon skriver i inlägget ovan, Norröna recon är ju en längre rock jacka, några här som har erfarenheter av denna och dela med sej av till oss andra i tråden

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg