Skall jag köpa en GPS?

GPS vs. karta & kompass

En GPS kan aldrig ersätta karta & kompass, men att säga att en GPS har man bara användning för i öknen eller på stora isar är enligt mig fel.

En skidtur i fjällen kan vara mycket behaglig men när sikten är 10 meter och man måste fortsätta är en GPS bra att ha. För lekmannen kan man diskutera behovet av en GPS, men tillfällena finns då den är bra att ha.
Jag själv jobbar ibland som "fjällguide" och situationer uppstår då en GPS är mycket bra att ha.
STF ställer t.ex. det kravet på sina färdledare att man skall kunna hantera en GPS.

Det finns mycket prylar som man ej behöver men eftersom en handburen GPS dels inte är så dyr och den faktiskt är mycket användbar så är det ett bra köp.

En GPS ersätter dock aldrig kunskapen om karta & kompass!


Mvh, Per Nyberg.
 
karta+gps

Jag brukar ha både karta och gps. En vettig lösning tycker jag. Man kan planera i lugn och ro hemma på kartan och sen är det bara att fara iväg. Kartan fungerar som stöd till navigatorn och man kan se lite hur terängen ser ut ju. Om man bara använder gps så kan man råka ut för hinder men med karta ser man om man är påväg in i ett kärr fast. Och, en karta är ganska lätt...
 
GPS ger frihet i skogen

Hej,

Har läst den här tråden av inlägg och tycker att de som säger att man ska ha karta och kompass i stället är ute och cyklar. GPS ger dig möjligheten att strunta i att läsa karta och låter dig ströva fritt, när det sedan är dags att gå tillbaka visar den vägen. Med en karta och kompass får du aktivt orientera hela tiden.
Har själv med mig en Garmin GPS 12 (ca 2000:) när jag fiskar i norrland, den ger mig friheten att gå som jag vill. En 12 kanalig GPS funkar alldeles utmärkt i skogen.
 
Njaaa

Om det är kraftig dimma när man vandrar uppe i kirunatrakten så är en GPS ovärderlig. Malmen i backen gör att kompassen blir lite snurrig och i dimma på kalfjället är det inte helt okomplicerat att hålla riktningen i. Köp billigaste möjliga och använd den som ett komplement till kartan och kompassen.

Mvh Jonas
 
Gör som du vill, bara du kommer ut i skogen!

Den här diskussionen börjar likna många andra här på utsidan, för eller emot det enkla. Det viktiga är ju ändå att man kommer ut. Så känns det inte säkert nog att orientera med karta och kompass så skaffa en GPS.

I mitt tidigare inlägg provocerade jag lite, visst kan en GPS vara bra att ha på kalfjället i dimma eller snöstorm (eller kanske på Skånes slätter under motsvarande förhållanden :)), men knappast nödvändig, ty på fjället finns ju alltid höjdkurvorna att ta till.
 
Erfarenhet av dimma i ytterskärgården

Var ute i helgen i Stockholms ytterskärgård och upplevde då en dimma med sikt ca. 200 meter jag var då glad att jag hade en GPS.

Jag använde Etrex Vista med Sverige kartan nedladdad ==> att de större öarna i ögrupperna typ Stora Nassa, Lilla nassa syns på kartan och man kan rel. lätt leta reda på dom och sätta waipoints att navigera till utan att leta på kartan och för hand mata in kordinater i Swedish Grid. Utan GPS hade jag nog vänt och paddlat västerut.....

/Magnus@ids.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
per.ostlund Vad skall jag ha alla MB till? Navigering 3
Vilken handdator skall jag använda Navigering 0
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
zalkow Vilken utrustning skall investeras? Navigering 6
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
petho Vilken modell skall man köpa? Navigering 2
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
gundj Nu väntar jag pâ skogsversionen. Navigering 0
mipert Måste jag köpa stadskartan till min Garmin Legend cx? Navigering 7
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
ewab Till alla som svarat på:Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 0
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
graylingfisher Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2 Navigering 2
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
sotter Göra egna kartor i Mapwel (Jag blir knäpp!) Navigering 2
Winstar Ska jag välja 60C eller 60CS?? Navigering 11
montanaemma Var hittar jag bra kartor? Navigering 3
PalleC Vad ska jag betala för en Garmin GPS 12 ? Navigering 7
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
diamondsutra Hjälp!!!!!!(jag överdriver lite :).....) Navigering 3
Jimmy_L Är det bara jag som inte har Garmin? Navigering 29
Mezzner Vad ska jag köpa för kartor till min 60CS? Navigering 6
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
Tony-Avesta Sånt jag saknar på 60CS..... Navigering 1
Kenneth68 Jag-en fegis! Navigering 8
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
Brysselkal Benefonägare, finns det fler än jag? Navigering 1
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
raderad04 Nu fattar jag lite... Navigering 2
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4

Liknande trådar