skalkläder

gore-tex; sa:
har ni några tips om vilka skalkläder som är bra ska helst ha ventilation under armarna

forutom att frågan tycks ah ahmnat i lite fel forum så...

....jag förutsätter att du söker vattentäta skal och i detta fallet låter det som en jacka alt overall.

Jag skulle rekomendera klättermusens megin, bra slitstyrka och förtreflig ventilation.

Om du skulle specificera din fråga kunde du nog få bättre råd!
 
jag vill gärna ha gore-tex xcr och inte så långt ner till lite ner sänkt vid rumpan stor luva förböjda armar
 
jackan ska inte va så lång ner till men en extra tyg bit över rumban skulle inte skada. förböjdarmar armar är värt ett stort + .lång ventilation öppning under armarna är ett måste.luvan ska vara så stora att dom täcker kinderna
 
gore-tex?

Hej Gore-tex,

Jag köpte en ny skaljacka för ett tag sen och jag är mycket nöjd. Medans jämförbara jackor i Gore-tex kostade mellan 4000 till 6000 kronor kostade jackan jag köpt mindre än 3000 kronor. Jag tycker jag har ganska höga krav på det jag sätter på mig, men jag tycker Gore-tex kläder i allmänhet är dyra. Jag funderade på vad som får dig att välja bort alla bra kläder i andra material?

Lycka till med ditt klädköp.
/Niklas
 
sten hårt är det väll inte att det är gore-tex det kanske bara något jag har fått för mig att det vara gore-tex vad är det för jacka du köpte och vad är det för membran
 
Fundera inte så mycket på vad det är för membran

gore-tex; sa:
sten hårt är det väll inte att det är gore-tex det kanske bara något jag har fått för mig att det vara gore-tex vad är det för jacka du köpte och vad är det för membran

Idag finns det mängder med olika fabrikat som ger samma funktion som gore tex, en del till och med bättre beträffande ångtransporten. Om du söker lite på forumet kan du hitta ett antal diskussionstrådar som diskuterar olika tygers för- och nackdelar. Gore-tex, Gore-tex XCR, Event, Drilite, Dermizax, Scholler Dryskin, Sympatex, Conduit...... listan kan göras lång.

Själv har jag idag en Klättermusen Grim i Event och en Mountain Equipment Alpine i Drilite. Ganska olika till utformning och pris.

Jag tror faktiskt att det är mera jackans utformning och detaljer du bör titta mer på än vilket membran den är gjord i. Om man bortser från att man kan mäta upp skillnader mellan membranen i ett laboratorium så är min gissning att den upplevda skillnaden vid användning är för många av membranen ganska liten.

Lycka till
Peter P.
 
Du tjänar säkert tio gånger så mycket på att inte ha en jacka som sitter tight istället för att välja det bästa (skulle tro att event fortfarande leder) itället för det sämsta membranet.
Tecknisk ventialtion (materialets ånggenomsläplighet) är väldigt överskattat det är mekanisk ventialtion (öppningar under armar, mölighet att ventilera genom fickor, öppen rygg, mellanrum mellan höft/rumpa och jacka osv) som är det somm verkligen spelar roll.

Fråga dig tex om du kan tänka dig att ite ha en av de nu så modebetingade forta jackorna som sitter tight just över/på rumpan. om du har en verksamhet då du verkligen behöver detta är det en annan sak men 9 av 10 av dessa jackor sitter på användare som inte behöver det.
 
Bergans

Jackan jag köpte är en Bergans Anatomi i Dermizax.

För att knyta an till senare inlägg kan jag säga att jag liksom många andra andra använder dessa plagg även mycket till vardags, när man cyklar till jobbet och går på stan och då är det inte konstigt (eller fel) att välja en jacka som sitter snyggt också, även om det kanske praktiskt sett inte är optimalt alltid. Men det är bara min tankte, jag som ofta inte håller på med extremare saker än skidåkning på fjällen, långfärdsskridkoåkning och svampplock...

/Niklas

PS. Mina kriterier på en jacka. Man kan kunna öppna i under armarna, skön, billig och snygg ;-)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg