(...) Har du koll på merino underställ, något som inte sitter super tight?
Inte riktigt samma problem, tvärtom vill jag inte ha några konvektionsdrivande luftspalter mellan huden och första klädskiktet, och helst inte heller något byls med risk för veck som kan skava. Men det är ju töjbara trikåtyger, så det ska mycket till för att de ska upplevas som hindrande, om man väljer en
måttligt kroppsnära storlek.
För min del landar det i lite lätt oversized, och alltid killversioner. Tjejmodeller får jag ö h t inte på mig p g a tokigt smala ärmar och axlar, och ofta även tokigt smala ben i relation till rumpa/mage. Ditt urval som kille borde vara lite bredare
.
Sömmar kan ändå bli problem, både stela, felplacerade, vridna och alldeles för grova/vassa förekommer. Granska noga. Jag bär ofta hudnära plagg med avigsidan ut.
Jag har själv mest använt:
1.
Aclimas Lightwool - välskuret, välsytt och i särklass lenast mot huden, men mycket ömtåligt - jag lagar ständigt nya små hål, men tycket det är värt besväret;
2. Polska
Kwarks tunnaste - inte lika silkesmjuk men helt OK, lite hållbarare trots lägre ytvikt, och avsevärt billigare;
3. ...samt ett antal namnlösa loppisfynd, inte nödvändigtvis sämre
PS Välj så ljusa färger som möjligt, svart/mörkt brinner på huden när solen ligger på. Av någon obegriplig anledning är ändå svart vanligast. Jag köpte mitt Aclima-ställ på den tiden de fortfarande tillverkades i ljusgrått, vilket är en av anledningarna till att jag lagar det i oändlighet - det går inte längre att ersätta.
Grönt finns dock fortfarande.