Dunjacka + skaljacka
JACKOR
Tipset är att låna någon kompis jacka (det gäller att ha kompisar med prylmani), sätta sig på cykeln och rejsa runt lite i duggregn/hällregn! Hur funkar armstängningar, blixtlås, huva när det regnar och blåser. Kan man ta av sig huvan utan att dra ner blixtlåset? Skall du cykla med jackan vill du ha en ganska taight jacka för att slippa fladder och michelineffekten, skall du därimot kunna ha förstärkningsplagg under så skall den vara större?
En jättekort jacka pasar tex inte utan salopett-byxor. Armstängningar, kan man ventilera, stänga med vantar?
Skall du ha den på vintern, funkar snölås eller kan man stänga år ordentligt vid midjan?
Prova även med ryggsäck, hur kommer jag åt fickorna. Fickorna brukar va ett aber att komma i och på många jackor helt värdelösa fyllda. Vill jag ha fickor där jag kan värma händerna.
Fins det finesser? Vattentäta blixtlås, en liten snodd i fickorna som man kan haka fast en nyckel, kniv, diodlampa i. En vattentät ficka på jackan är inte helt fel. I en vanlig GTX jacka blir tex ett A4 papper dyngsurt efter en dag på fjället, det visar ju att GTX fungerar eller så fastnar kanske all svett i mina papper;-)
Skall den vara ultralight eller en slitvarg...
DUN
Om jag stannar en kort stund på vinterfjället brukar det bli lite bökigt att först ta fram dunjackan, av med skaljackan (inge mysigt om det blåser), på med dunjackan osv.
Så kan det vara smidigare att bara kränga på dun jackan ovanpå. Är man svettig så slipper man även att svetten fryser till is på skaljacka som ligger bredvid. Sen är det 100ggr skönare när man skall iväg av med dunjackan bara och sen iväg, man slipper stå i underställ och dra på sig en iskall skaljacka
Stannar jag längre så brukar jag ta av mig skaljackan.
Fast är det riktigt ruggväder och kallt (inträffar väldigt sällan) så kan en tunn dunjacka vara bra att ha inanför skaljackan. Men för detta tycker jag ett förstärkningsplagg av typen powerwstretch/ullfrote funkar bättre, mycket smidigare och man slipper bekymra sig om att dunet blir blött!
Sen hävdar jag att Fjällraven exp. var bra när den kom (1975?) men lite produktutveckling skulle ju inte skada. Jämför med motsvarande jacka från de andra jättarna!
[Ändrat av fafner 2001-09-08 kl 10:34]