Skaljacka

karrimor

Lite intressant det där med karrimor. Vad jag vet så gick karrimor i konkurs för ett antal år sedan. Men om jag minns rätt så blev de hållna vid liv av några som köpte upp dem. Själv har jag inte sett till dem i butik på ett antal år men antar att någon butik måste kunna svara på deras vara eller icke vara. Angående dun innanför eller utanpå skaljackan så är innanför helt rätt. Men det finns ju en del varianter. Funktionen med dun är ju egentligen enbart som värmeplagg,dvs användningsområdet är begränsat till låg aktivitet då det binder luft bra och andas dåligt. Om du inte vistas i extremt kalla klimat vill säga. Själv så använder jag en lätt dunjacka att använda vid raster,kvällar,morgnar osv. Anledningen till att jag valt en tunn jacka är att den värmer bättre än en väst men ändå inte tar lika stor plats som en stor parka. En stor parkas kan man däremot som någon nämnde,ta på sig utanpå skalet vid t,ex kort rast men då drar man ju ändå inte nytta av den goa dunvärmen till fullo. Detta har hittills funkat bra för mig både sommar som vinter. På sommaren så lämnar man bara fleecen hemma istället. Kolla in North Face Nuptse..

Har flera olika men trotjänarna hänger med ännu!
Fickor är viktigt för mig, är det så även för dig?
Ventilation, tvåvägs blixtlås, regnslå, rymlig skorstenskrage, huva, ärmavslutningar? Ryggventilation, är enligt mitt förmenande bra! Gärna med blixtlås!
Yttermatrial, ej prasslande, rätt färg? Själv gillar jag jordbrunt i skogen men inte i stan!
Springa i, gå på tur, springa på stan, tre olika områden! Gamla yllejackor och galonregnrockar klarade detta men gör "funktionsplagg" det?
Frost på insidan gör att din "funktionsjacka" är lika tätt som mitt seglarställ i galon av 1965 års modell! Alla mina skaljackor får frost på insidan vid skidåkning i minus 20. Men det får inte min gamla bomullsannorack!
Regntätheten då! Är yttertyget impregnerat och du har tillräckligt lite på dig under så att du håller dig varm men inte våt så fungerar det. Bäst med min tätsittande cykelgortexjacka. Efter tvätt måste du impregnera yttertyget. Spruta på impregneringsmedlet med sprutpistol, farmors damsugare har ett fiffigt tillbehör, så du slipper spreja bort ozonlagret.
Har du glasögon som jag är fortfarande sydvästen överlägsen huvan när du vandrar!
Jag har fått eller reaköpt alla mina "funktionsjackor"
så utläggen har inte hindrat mig från att kunna resa och använda dem oxså.

Min nästa jacka? Givetvis i lätt ylle!

Lycka till i ditt val!

Johan K

Berghaus

Blir nog svårt att få tag i Berghaus. Om jag inte missuppfattat något finns ingen generalagent för Berghaus i Sverige längre. (Det fanns en men Berghaus ville ha den själva, men "tröttnade" snabbt). De enda butikerna som brukar ha lite Berghaus är, vad jag vet ,Flisberg men det är vad jag sett mest ryggsäckar. Dessuton har jag fått för mig att Berghaus inte längre håller samma höga kvalitet som de gjorde en gång i tiden.

berghaus förstås

Berghaus heter de ju! Jag babblade om karrimor vilket förstås var helt fel.Det Peter säger stämmer nog bra,och jag tror i o för sig att Berghaus och Karrimor har samma ställning på marknaden idag. Den senaste jackan jag sett som var något att ha hette Extreme om jag inte minns fel.

Dunjacka + skaljacka hör inte ihop

Dunjacka är för att använda när det är mycket kallt, dvs långt under de temperaturer där regn förekommer. Råkar det vara snöstorm är du antingen i skydd eller fullt sysselsatt med något där det skulle bli alldeles för varmt med en dunjacka under (gräva för glatta livet tex).

En dunväst är alltså enligt min uppfattning något som lämpar sig bäst för att gå mellan stugan och puben. Såvitt jag vet har ingen kommit på den briljanta ide'n att göra passande dunshorts än, men det kommer väl.

Är det verkligen en dunjacka du är ute efter, och inte något att se snygg ut i, så kan du kolla in gamla Fjällräven Expedition. Mycket och bra dun plus sydd på rätt sätt. Du ser ut som Michelingubben och kommer inte att ha några svårigheter att känna igen Ola Skinnarmos problem med att kissa i byxorna, men varmt kommer det att vara.

Fleece passar dock bättre som mellanplagg för de temperaturer du verkar inrikta dig på. Vid plusgrader kan en ännu mindre varm jacka typ Klättermusens Mithril komma bra tillhands. Den är på intet vis vattentät, men är suverän på paddelturer då du även måste avge en del svett.

Skaljackor finns det mängder av, men är det något för styggeväder du söker skall du leta efter rätt detaljer. Klättermusens huvor kommer du att njuta av i busväder och den lilla fleecelappen under hakan gör underverk.

Dunväst

Håller inte riktigt med om att dun bara går att använda mellan stugan och puben.

En dunväst tycker jag är utmärkt att dra UTANPÅ GT-jackan vid ex. fikastopp på en topptur. Väger i allmänhet lite och är lätt att "trycka ihop" i packningen. Min dunväst tycker jag värmer mer än en fleecejacka och är dessutom inte större nedpackade än en grapefrukt. Som nämnts är det ju inget plagg att ha med när det är fara för regn och rusk men vid kallare temperaturer funker det bra. Att sova i dunväst är också underskattat.

När det gäller skaljackor är det ju förvånansvärt hur många jackor det finns på marknaden idag UTAN självklarheter som "mjukt" tyg mot hakan (skavskydd mot dragkedja), öppning under armarna (inte ens den bästa "andas"-plasten klarar ju svettvetilation vid hög ansträngning, och huvor som inte ramlar ned i ögonen eller blåser av i 3 m/s. Bojkotta dessa om du skall använda din jacka mellan stugan-krogen OCH utanför denna rutt.

[Ändrat av Buda 2001-09-07 kl 19:09]

Dunjacka + skaljacka

JACKOR
Tipset är att låna någon kompis jacka (det gäller att ha kompisar med prylmani), sätta sig på cykeln och rejsa runt lite i duggregn/hällregn! Hur funkar armstängningar, blixtlås, huva när det regnar och blåser. Kan man ta av sig huvan utan att dra ner blixtlåset? Skall du cykla med jackan vill du ha en ganska taight jacka för att slippa fladder och michelineffekten, skall du därimot kunna ha förstärkningsplagg under så skall den vara större?

En jättekort jacka pasar tex inte utan salopett-byxor. Armstängningar, kan man ventilera, stänga med vantar?

Skall du ha den på vintern, funkar snölås eller kan man stänga år ordentligt vid midjan?

Prova även med ryggsäck, hur kommer jag åt fickorna. Fickorna brukar va ett aber att komma i och på många jackor helt värdelösa fyllda. Vill jag ha fickor där jag kan värma händerna.

Fins det finesser? Vattentäta blixtlås, en liten snodd i fickorna som man kan haka fast en nyckel, kniv, diodlampa i. En vattentät ficka på jackan är inte helt fel. I en vanlig GTX jacka blir tex ett A4 papper dyngsurt efter en dag på fjället, det visar ju att GTX fungerar eller så fastnar kanske all svett i mina papper;-)

Skall den vara ultralight eller en slitvarg...

DUN
Om jag stannar en kort stund på vinterfjället brukar det bli lite bökigt att först ta fram dunjackan, av med skaljackan (inge mysigt om det blåser), på med dunjackan osv.

Så kan det vara smidigare att bara kränga på dun jackan ovanpå. Är man svettig så slipper man även att svetten fryser till is på skaljacka som ligger bredvid. Sen är det 100ggr skönare när man skall iväg av med dunjackan bara och sen iväg, man slipper stå i underställ och dra på sig en iskall skaljacka:)

Stannar jag längre så brukar jag ta av mig skaljackan.

Fast är det riktigt ruggväder och kallt (inträffar väldigt sällan) så kan en tunn dunjacka vara bra att ha inanför skaljackan. Men för detta tycker jag ett förstärkningsplagg av typen powerwstretch/ullfrote funkar bättre, mycket smidigare och man slipper bekymra sig om att dunet blir blött!

Sen hävdar jag att Fjällraven exp. var bra när den kom (1975?) men lite produktutveckling skulle ju inte skada. Jämför med motsvarande jacka från de andra jättarna!
[Ändrat av fafner 2001-09-08 kl 10:34]

Conrad Kain

Kolla in Tierra Conrad Kain! Köpte en i våras som jag haft på sommarens vandring och på cykeln till jobbet i regnet. Funkar kanon. Jag är mycket nöjd med den!

Mvh Martin

Måste sälla mig till skaran som hyllar dunvästen, jag trodde att vi skulle vara ännu fler än vad denna diskussion ger sken av.
Dunvästen har i princip rationaliserat bort windstopperfleecen ur min fjällpackning och definitivt ur toppturspackningen på vintern. Ett sånt suveränt plagg att dra på utanpå eller innanför skaljackan när man stannar eller sitter vid tältet på kvällen. På sommaren får du dessutom en fin dunkudde att vila huvudet på. Tar minimalt med plats men värmer så jättegott, vilket man inte alla gånger kan säga om windstopperfleece.
På mer renodlade vinterturer åker dock en lättare dunjacka med i stället för västen, min tjocka expeditionsdunjacka sålde jag för flera år sedan.
En annan sak med dunvästen är att du kan se ut som en riktig local i Åre om du väljer att ha den utanpå skaljackan när du åker skidor. OBS! västen ska helst vara en svart North Face
/Utenicke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg