Uppdatering/Återkoppling efter min vandring med dem nya kläderna.
Vi kom upp till Abisko (startplats) och började vandringen i hyfsat bra väder, dvs. kortärmat.
Byxorna sitter jäkligt bra, inga skavande resår, sömmar eller att dem sitter för tajt på ben eller bak, så jäkla nöjd helt enkelt.
Tips! Just nu lågt pris på byxorna på Outnorth.. jag hann köpa ytterligare ett par som jag hade med mig, det räddade mig då ett par blev dyngsura i det värsta regnet dag 2. Dem är ju inte lika täta som jackan. Jag glömde dem lätta regnbyxorna hemma men det var ett riktigt bra tips som jesper gav avseende att komplettera med ett par lätta regnbyxor.
Kväll första dagen och sedan i ytterligare 3 dagar så har vi regn, kyla och kraftiga vindar uppe på fjällen. Dag 2 vandrade vi uppför Keron i regn och vind och jackan gjorde susen avseende hålla regnet ute. Men som jag misstänkte så var jag ändå blöt på insidan av all svett. Det som skiljer är att jag behöll värme med jackan och den höll kalla vindar ute.
Jag är väldigt nöjd med jackan ändå trots att jag blev blöt innifrån, alla andra fördelar väger upp. Den är rymlig, sitter bra och har bra storlek på fickor och funktionell huva. En alternativ jacka/Windstopper tröja eller liknande är bra att ha med för när det inte regnar skulle jag säga.
Ett kompleterande tips utan för trådens huvudämne är att köpa med att par damasker att ha på benen. Jag köpte ett par från Wish och dem gjorde stor stor nytta i blöt terräng och i snö (vi fick vandra mycket i snö bl.a i/över Tjettkapasset under 6-8 km). Detta hjälpte mig mycket att hålla byxorna torra från knäna och nedåt. Inte ett enda läckage förutom när vi blev genomsura i dem tunga regnen. om med nysnö på tältet efter flertalet nätter med temp runt nollan. Efter regn så är mycket av all växlighet fortfarande blöt, även när du vandrar på stigar och spångar efter regn så blir du blöt från regndränkta buskar och snår som hänger in över vandringslederna, damaskerna hjälper mer än vad man kan tro.
Tacka för alla återkopplingar och tips!