Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)!

Tjena!

Har bestämt mig för att skaffa en skaljacka av bra kvalitet. Tanken är att kunna använda jackan både till skidåkning och vandring på sommar/höst. Till vandring är det väl mer som en överdragsjacka vid dåligt väder jag tänkt använda den.

Har kikat på följande två Haglöfsmodeller, kan någon av dessa vara nåt:

1. Haglöfs Heli II: http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=sv&CatNr=300&CatNr2=301&Q=no#

2. Haglöfs Fusion: http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=sv&CatNr=307&Q=no#

Bör man satsa på 2 eller 3 lagers Gore-tex?

Nu kommer förmodligen vissa att dissa valet av Haglöfs, men grejen är att de finns till rea nu för ca 2600-2800kr. Kan nån rekommendera andra märken med liknande egenskaper så är tips välkomna.

Blir en 2-lagers med innerfoder mycket varmare än en 3-lagers?

Vi börjar med dom frågorna, fler kanske kommer...

Mvh Magnus

Ingen som har lite tips kring hur dessa modeller fungerar till de användningsområden jag angav ovan? Har aldrig ägt nån riktig funktionsjacka förut så jag är ruskigt novis gällande detta :)!

magus; sa:
Tjena!

Har bestämt mig för att skaffa en skaljacka av bra kvalitet. Tanken är att kunna använda jackan både till skidåkning och vandring på sommar/höst. Till vandring är det väl mer som en överdragsjacka vid dåligt väder jag tänkt använda den.

Har kikat på följande två Haglöfsmodeller, kan någon av dessa vara nåt:

1. Haglöfs Heli II: http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=sv&CatNr=300&CatNr2=301&Q=no#

2. Haglöfs Fusion: http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=sv&CatNr=307&Q=no#

Nu kommer förmodligen vissa att dissa valet av Haglöfs, men grejen är att de finns till rea nu för ca 2600-2800kr. Kan nån rekommendera andra märken med liknande egenskaper så är tips välkomna.

Blir en 2-lagers med innerfoder mycket varmare än en 3-lagers?

Vi börjar med dom frågorna, fler kanske kommer...

Mvh Magnus

Till att börja med: Du får mycket bättre effekt av ditt plagg om du vet vad du ska använda det till, skidåkning och vandring sommar/höst är mycket olkia på vissa områden och ska du få tag i en jaka som går båda dessa så bra som två enskilda mer specifikt inriktade jackor så får du betala mycket mer än det dubbla för den enda än vad de båda andra kostar tillsammans. Om du ändå envisas med att du bara vill ha en jacka (vad vet jag, om det inte gör dig någonting att det blir dyrare eller sämre så kanske det är utrymmet i garderoben som tvingar dig) så:

Av bra kvalitet skrivet du...tja att du nischat dig på haglöfs tror jag är ovist med tanke på att de inte levererar så god kvalitet längre, kommer du ner i halva priset på reor och liknande kan det vara en ide att slå till men utöver det skulle jag lämna de regionerna. Detsamma tycks gälla fjällräven, men här är jag inte lika säker.

Jag har satsat på skalplagg av den robustare typen bara därför att jag sliter mycket och ofta hårt på kläderna. I mitt fall blev det byxa och jacka megin från KM men även lundhags rocketer ligger väl ganska rätt till har jag förstått. Är du i en situation att du behöver denna typ av plagg kan det kosta lite men antagligen är du inte i behöv av det utan det skulle bara vara en onödigt tung pryl och förstärkningarna och övrig tygstyrka skulle vara overkill. Dessa ovannämnda är i praktriken mellanting mellan högpresterande skalplagg för friluftsliv och arbetskläder för grovarbete i vidriga till halvvidriga miljöer enligt mig.

Skärningen på de jackor du tänkt dig tror jag är för kort/tight i midjan för skidåkning och vandring, kolla efter någonting som går nedanför rumpan. Kort midja är en modegrej och inte vidare funktionellt om man inte har klättersele ed. Den ventilation som du får genom membranet är inte ens en tiondel av den du får ut genom att ha vettig skärning med öppningar och luftgenomströmning. Tex är det dumt att skära in på den mest skyddade och största ventilationsöppningen man har, öppningen nere där benen sticker ut, i onödan.

För ventilationsegenskaper tycker jag givet vis att du ska välja 3-lagers, tvålagers är dock ibland bekvämare, men detta är av mer akademiskt värde, ventilationen sker farmföralt genom frontdragedja (varför man aldrig ska välja de varianter som har vattentät/vindtät dragkedja om det kan undvikas), halsöppning, öppning i underkant (jackslutet dvs), ventilationöppningar under armhålorna ed...

Om du nödvändigtvis vill ha en vattentät skaljacka är en annan fråga, om du ska åka skidor kan det ju bero lite på vädret men oftast är det väl under nollan och då är alla texmembran osv helt enkelt bara ivägen, det bästa exemplet för ett plagg anpassat för skidåkning i de svenska fjällen tror jag är den klassiska fjällanoraken i olika utvecklingssteg (mest hi-tech representerar väl KMs Nunatak).
Om du är ute på sommar/höstvandring och vill ha ett skal skulle jag rekomendera nått i stil med dessa om du vill ha nått lite robustare:

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=15922&plats_id=1310

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16348&plats_id=1310

Om du vill ha nått lite lättare och smidigare så duger en sk "friluftskjorta" väldigt långt, annars är variant av enklare vindblus inte heller att förakta, den varianten du i princip kan få ner i benfickan.

Om du ändå vill ha ett vattentät skalplagg som går halvbra till båda aaktivitetarna du angav så är kanske detta är ett bra alternativ för att vara snäll mot plånboken tror jag, den håller kanske 2/3 så länge som de haglöfs du tänkt på först men med prisskillnaden tycker jag det är helt ok. Sen har man här vettiga fickor (bälg som går utåt!) och en längre skärning utan att bli för trång.

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16250&aktbild=1

Hoppas du tar besinning och inte faller för modehetsen kring dessa saker, en jacka av typ parkas kommer aldrig helt att gå ur mode, det beror på att den är skuren för att fungera och inte se ut. Med glädje ser jag tex att den jacka som jag har hängande för dittrare väderlekar ser i princip exakt lika dan ut som den farsan pallrade omkring i för 30-40 år sedan, i detta fall är det en tenson himalaya, lätt fodrad parkas för sträng kyla med rejäl vindstrut. Jag har haft min i några år och är mycket nöjd med den, är det varmare än -15 så kommer den inte riktigt till sin fulla rätt men vid -20 - -35 är det kärlek att plocka fram den.

Var sak har sin funktion och det är en bra bonus om man kan använda samma ska till flera saker, men man får besinna sig och se var kost/benefit svänger över i oresonligheter, dagens mode på vattentäta skaljackor är ett bra exempel, ett annat är det på softsheljackor, ett tredje är det på dunjackor...

Lycka till och god tur.

Tackar för ett mycket utförligt svar!

Förstår problematiken i att hitta en jacka som fungerar till både vandring på sommaren/hösten och till skidåkning.

När jag menar skidåkning är det främst turer på längdskidor jag menar, åker väldigt sällan utför.

Jag värdesätter passformen väldigt mycket, och av alla jackor jag provat är Haglöfs i särklass måste jag säga. Då har jag provat Tierra, Fjällräven mm. Det jag gillar med Haglöfs är den relativt tighta passformen med extra rörlighet kring axlarna.

Har lite svårt för långa jackor, typ parkas. Tycker rörligheten blir så begränsad. Sen tycker jag de moderna skaljackorna har en klar fördel i att de är mycket lätta rent viktmässigt. Och sen är designen rätt viktig för mig också, det ska jag inte sticka under stolen med. Kommer använda jackan även som vanlig fritidsjacka höst/vinter/vår.

Mvh Magnus

Ja om sådana saker är viktiga för dig så har jag inge mer i den riktningen att ge dig, dock vill jag mena att det fortfarande är smrtare att köpa En bra jacka specielt för ett syfte och sedan klara dig med nått halvdant till det andra tills du fått råd att köpa en till, i det långa loppet så förlorar du inget på det då du inte sliter ut jackorna lika snabt som om du använt en och samma hela tiden och du vinner i andamålsenlighet på längre sikt även om du till att börja med förlorar kanske.

Varje sak bör vara anpassad för att fungera under en typ av aktivitet (här inbegrips allt det du ska göra inna du hinner hem och byta pryl). De enda som har behov av en jacka som klarar allt är de som inte hinner hem och byta mellan varven (i ditt fall de olika årstiderna) tex någon som ska vandra skandivnavien runt eller sånt. Jag tror att varken du eller jag ligger på den nivån ännu så kör på två olika jackor, lämpligtvis köper du vinterjackan först och sommarjackan sedan beroende på hur din ekonomi ser ut.

Och ta dig en stark funderare över om du faktiskt är betjänt av en membranjacka för de flesta aktiviteter, Varje sekund som det inte är regelrätt nederbörd är en sekund då du förlorar på att ha ett membranplagg. Antingen använder du någ vattentäta kläder aldeles för ofta eller så har du ett sju helvetes väder omkring dig.

Om jag har tolkat dig och dina behov rätt tror jag att du skulle vara mycket mer bäkväm i en sådan här:

http://www.klattermusen.se/km_produkter/enride.asp

Jag vet inte vilken kroppsform du har men jag har hittils inte hört någon uttala sig negativt (dvs att det inte skulle passa dem) om passformen på Enride eller Njal, plaggen är nog så täta mot nederbörd som man kan behöva under normala förhållanden och för väldit långa regnskurar rekomenderas i vilket fall som helst poncho. Långa är de kvällar då jag fastnat i katalogen på skithuset och dreglat över dessa plagg.

Lycka till, och åter igen, modet svänger men funktion består.

Precis som herr Gafvelin suktar jag efter en Einride, men jag tror inte det är den första jacka jag skulle köpa om jag inte hade någon sedan tidigare. Den typen av jacka känns mer som något för finsmakare med en stor garderob, och som vet hur olika kläder fungerar i olika väder, och att välja därefter.

Resonemanget om att en jacka bör vara avpassad för de förhållanden man kan hamna i innan man hinner hem och byta håller jag med om, men drar själv en helt annan slutsats. Om vädret ser misstänkt ut när jag sätter mig på cykeln för att åka ner på stan, så sätter jag på mig en skaljacka. Jag tycker den tveksamma ventilationen är mindre besvärande än att behöva släpa runt på en regnjacka i väskan. Samma sak gäller på orienteringstävlingar, vid svampplockning och många liknande aktiviteter över dagen.

Vad gäller kvalitet och slitstyrka finns det också mer än ett sätt att resonera. Jag har insett att jag tröttnar på kläder innan jag har slitit ut dem, hittar något krystat argument att köpa nytt och har tillslut garderoberna överfulla av fullt fungerande kläder som jag inte använder speciellt mycket, och alltså aldrig sliter ut. Därför kan jag se en klar poäng i att köpa en enklare jacka som får användas till allt tills den är slut, för att därefter kastas och ersättas.

magus; sa:

Stirra dig till att börja med inte blind på Gore-Tex. Den tekniska skillnaden mellan membran från olika tillverkare är liten jämfört med betydelsen av skärning och venilationsmöjligheter. Själv gillar jag inte 2-lagersmaterial för jag tycker det tar för lång tid för fodret att torka om jackan blivit fuktig, och dessutom begränsar fodret den redan dåliga diffusionen genom tyget.

Det Gore-material som objektivt sett andas bäst är PacLite, som för mitt bruk också är lagom hållbart och dessutom lätt. eVENT ligger också i den tekniska framkanten och är mitt förstahandsval som 3-lagersmaterial. Men, som sagt, materialet avgör bara i sista hand om allt annat är lika - passform, fickplacering, dragkedjor, huvkonstruktion, etc

Om du med liknande egenskaper menar låg innovationsförmåga, tveksam kvalitet och högt pris finns det ganska många att välja mellan. Men, återigen, det är dumt att stirra på varumärken. De flesta tillverkare har både riktigt bra grejer och bottennapp i sina sortiment. Själv brukar jag försöka ställa upp en teknisk kravlista utifrån det ändamål jag har tänkt mig och sedan kolla av marknaden.

Med dina krav och mina egna preferenser skulle jag titta efter ganska lätt, halvkort 3-lagersjacka med riktiga dragkedjor (inte "vattentäta"), ordentlig huva, under- eller överarmsventilation och ryggsäckskompatibla fickor. Ett förslag i ditt prisintervall skulle kunna vara:

http://www.wild-outdoorlife.se/825.asp

Annars skulle jag, precis som du har gjort, titta på reor efter jackor som fyller kraven.

Ännu ett tips...

Jag skulle rekomendera dig att ta en titt på Bergans jackor, dom är gjorda i ett mindre "prassligt" mtrl än Gore-Tex, stretch och otroligt sköna!
http://www.bergans.no/sider/start.htm
Kan vara svårt att hitta på rea..:-(

Men som någon skrev, ventilation under ärmarna, möjlighet att öppna del av dragkedja är klart Viktigast!

För sommarvandring använder jag en lätt Marmot Essence jacka(PreClip) som bara kommer fram i regn/rusk och pauser..

Och höst/vinter/vår har jag just köpt in en bergans Istind jacka, är kanonnöjd med den!

Om du ska vistas ute på fjället vintertid så är det viktigt att jackan har en djup huva som kan skydda ansiktet mot vinden. Många "Stadsjackor" är relativt korta och har en klen luva...

Lycka till
Mvh A

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg