magus; sa:
Tjena!
Har bestämt mig för att skaffa en skaljacka av bra kvalitet. Tanken är att kunna använda jackan både till skidåkning och vandring på sommar/höst. Till vandring är det väl mer som en överdragsjacka vid dåligt väder jag tänkt använda den.
Har kikat på följande två Haglöfsmodeller, kan någon av dessa vara nåt:
1. Haglöfs Heli II:
http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=sv&CatNr=300&CatNr2=301&Q=no#
2. Haglöfs Fusion:
http://www.haglofs.se/produkter/klader.asp?lang=sv&CatNr=307&Q=no#
Bör man satsa på 2 eller 3 lagers Gore-tex?
Nu kommer förmodligen vissa att dissa valet av Haglöfs, men grejen är att de finns till rea nu för ca 2600-2800kr. Kan nån rekommendera andra märken med liknande egenskaper så är tips välkomna.
Blir en 2-lagers med innerfoder mycket varmare än en 3-lagers?
Vi börjar med dom frågorna, fler kanske kommer...
Mvh Magnus
Till att börja med: Du får mycket bättre effekt av ditt plagg om du vet vad du ska använda det till, skidåkning och vandring sommar/höst är mycket olkia på vissa områden och ska du få tag i en jaka som går båda dessa så bra som två enskilda mer specifikt inriktade jackor så får du betala mycket mer än det dubbla för den enda än vad de båda andra kostar tillsammans. Om du ändå envisas med att du bara vill ha en jacka (vad vet jag, om det inte gör dig någonting att det blir dyrare eller sämre så kanske det är utrymmet i garderoben som tvingar dig) så:
Av bra kvalitet skrivet du...tja att du nischat dig på haglöfs tror jag är ovist med tanke på att de inte levererar så god kvalitet längre, kommer du ner i halva priset på reor och liknande kan det vara en ide att slå till men utöver det skulle jag lämna de regionerna. Detsamma tycks gälla fjällräven, men här är jag inte lika säker.
Jag har satsat på skalplagg av den robustare typen bara därför att jag sliter mycket och ofta hårt på kläderna. I mitt fall blev det byxa och jacka megin från KM men även lundhags rocketer ligger väl ganska rätt till har jag förstått. Är du i en situation att du behöver denna typ av plagg kan det kosta lite men antagligen är du inte i behöv av det utan det skulle bara vara en onödigt tung pryl och förstärkningarna och övrig tygstyrka skulle vara overkill. Dessa ovannämnda är i praktriken mellanting mellan högpresterande skalplagg för friluftsliv och arbetskläder för grovarbete i vidriga till halvvidriga miljöer enligt mig.
Skärningen på de jackor du tänkt dig tror jag är för kort/tight i midjan för skidåkning och vandring, kolla efter någonting som går nedanför rumpan. Kort midja är en modegrej och inte vidare funktionellt om man inte har klättersele ed. Den ventilation som du får genom membranet är inte ens en tiondel av den du får ut genom att ha vettig skärning med öppningar och luftgenomströmning. Tex är det dumt att skära in på den mest skyddade och största ventilationsöppningen man har, öppningen nere där benen sticker ut, i onödan.
För ventilationsegenskaper tycker jag givet vis att du ska välja 3-lagers, tvålagers är dock ibland bekvämare, men detta är av mer akademiskt värde, ventilationen sker farmföralt genom frontdragedja (varför man aldrig ska välja de varianter som har vattentät/vindtät dragkedja om det kan undvikas), halsöppning, öppning i underkant (jackslutet dvs), ventilationöppningar under armhålorna ed...
Om du nödvändigtvis vill ha en vattentät skaljacka är en annan fråga, om du ska åka skidor kan det ju bero lite på vädret men oftast är det väl under nollan och då är alla texmembran osv helt enkelt bara ivägen, det bästa exemplet för ett plagg anpassat för skidåkning i de svenska fjällen tror jag är den klassiska fjällanoraken i olika utvecklingssteg (mest hi-tech representerar väl KMs Nunatak).
Om du är ute på sommar/höstvandring och vill ha ett skal skulle jag rekomendera nått i stil med dessa om du vill ha nått lite robustare:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=15922&plats_id=1310
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16348&plats_id=1310
Om du vill ha nått lite lättare och smidigare så duger en sk "friluftskjorta" väldigt långt, annars är variant av enklare vindblus inte heller att förakta, den varianten du i princip kan få ner i benfickan.
Om du ändå vill ha ett vattentät skalplagg som går halvbra till båda aaktivitetarna du angav så är kanske detta är ett bra alternativ för att vara snäll mot plånboken tror jag, den håller kanske 2/3 så länge som de haglöfs du tänkt på först men med prisskillnaden tycker jag det är helt ok. Sen har man här vettiga fickor (bälg som går utåt!) och en längre skärning utan att bli för trång.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16250&aktbild=1
Hoppas du tar besinning och inte faller för modehetsen kring dessa saker, en jacka av typ parkas kommer aldrig helt att gå ur mode, det beror på att den är skuren för att fungera och inte se ut. Med glädje ser jag tex att den jacka som jag har hängande för dittrare väderlekar ser i princip exakt lika dan ut som den farsan pallrade omkring i för 30-40 år sedan, i detta fall är det en tenson himalaya, lätt fodrad parkas för sträng kyla med rejäl vindstrut. Jag har haft min i några år och är mycket nöjd med den, är det varmare än -15 så kommer den inte riktigt till sin fulla rätt men vid -20 - -35 är det kärlek att plocka fram den.
Var sak har sin funktion och det är en bra bonus om man kan använda samma ska till flera saker, men man får besinna sig och se var kost/benefit svänger över i oresonligheter, dagens mode på vattentäta skaljackor är ett bra exempel, ett annat är det på softsheljackor, ett tredje är det på dunjackor...
Lycka till och god tur.