Skaljacka...och membran

Nordesjö; sa:
[Helt sant.
Jag antar att vi helt enkelt tar för givet att plaggen är helt och hållet vattentäta, vilket antagligen är en smula förhastat.

Den erfarenheten har jag just gjort med en superlätt, superandandes och i övrigt allomfattande super-jacka. Enda nackdelen med denna hardshell var att det regnade in efter ca en halvtimmes normalt regnváder.

Malindo; sa:
"Vad menar du med "regntålighet"?"

- Hur pass bra jackan stâr emot nederbörd pch väta i största allmánhet utan att det blir blött pà insidan. Med 'bra' menar jag exempelvis: hur länge, hur hög vattenpelare etc.

"Jo men just "andningen" är väll det enda som enkelt kan testas i laboratorie."

- Nej, det gàr bra att testa ovan, samt áven de enskilda materiales nötstyrka, pâverkan efter tvätt, grad av vatten-repelens etc.

"Saker som på verkar en membranjackas funktion irl är som sagts, vilket tyg det är laminerat mot, DWR, luftfuktighet och temperatur på båda sidor av membranet."

- Även designen är en viktig faktor, samt övriga materials kvalitet (dragkedjor, resàrband etc)

"DWR har väll mest med det material membranet är laminerat mot att göra och hur detta material behandlats eller?"

- Nja, DWR (Durable water REPELENCE) är yttertygets och övriga yttermaterials förmâga att avstöta vatten (sà att det inte suger upp vatten "som en tváttsvamp").
Durable WATERPROOF ár nâgot annat, nämligen jackans förmàga att inte sláppa igenom nàgot vatten till insidan. Detta sker genom en kombination av vattenrepelerande yttertyg, tejpade sömmar och vattentätt membran, samt att även övriga material hàller mâttet samt att jackans design är bra nog..

Detta naturligtvis om vi pratar "hârdskal".

Pratar vi membranlöst "mjukskal" är vávens DWR den mest avgörande faktorn för att hàlla ute regn.

[Ändrat av Malindo 2006-08-28 kl 09:35]

Ett test per jacka med andra ord

"andasfunktion" och vattenpelare torde vara de enda egenskaper du kan mäta innan du vet vilket tyg du skall laminera membranet mot och designen på jackan.

Vattenpelare brukar anges av respektive tillverkare och testas oxå av div. testinstitut.
Vad som sedan anses som vattentät skiljer sig något beroende på vem man frågar. De mer kända membranen brukar väl ligga runt 20m och uppåt.

Övriga egenskaper vi talat om beror som sagt på så mycket annat, design, val av tyger, tejpning, dragkedjor, ventilation, slitage osv... något som skilljer sig från jacka till jacka.

Vill man kunna jämföra allt sammantaget måste du således testa varje jacka för sig.

joask202; sa:
"andasfunktion" och vattenpelare torde vara de enda egenskaper du kan mäta innan du vet vilket tyg du skall laminera membranet mot och designen på jackan.

Tygets konstruktion påverkar säkerligen andningen, så även där vill man ju testa det färdiga tyget.

joask202; sa:
Vattenpelare brukar anges av respektive tillverkare och testas oxå av div. testinstitut.

Vad jag förstår är Mats ute efter att man även ska studera vattentätheten i långa loppet.
En bra idé eftersom jag inte tror att jag och Mats är de enda som har jackor som har börjat släppa in vatten efter ett par år.
Om det sen beror på taskiga tejpningar, sprucket membran, "omvänd" diffusion eller bortsliten beläggning är ju en bra sak att ta reda på.

Test av färdigt plagg är naturligtvis det bästa, men om man vill ha något mer allmängiltiga resultat kan även tester av den färdiga textilen funka.

Begär vi något omöjligt?

Oftast när man hör diskussionen om skalplagg verkar det som om de är tveksamt vattentäta (materialet i sig, ogynnsamma omständigheter, nötning, dåliga sömmar etc) och har begränsad "andasförmåga". Rent fysiskt så borde dessa två egenskaper dessutom stå emot varandra. Är det alltså att vi letar efter något som inte finns? Och oftast köper något dyrt i förhoppningen att det skall vara riktigt bra?

Hur står sig egentligen gamla byxholkar och regnponcho i en test där man mäter fuktigheten under klädseln? Utan någon vetenskplig test har jag känslan av att man är garanterat vattentät till priset av en något lite högre luftfuktighet till ett mycket billigare pris?

Jag vill enbart àterigen understryka att vad jag med mitt första inlágg ville pàpeka, var enbart att ett (iofs. intresant ) test av olika materials "andnings"-förmâga inte är det enda man bör beakta vid bedömning av olika materials (alternativ olika jackors) totala prestationer.

Detta efter dylik argumentering skett skett mer än en gâng pà detta utmárkta forum.

Sâlunda har jag aldrig bett nâgon att göra nâgot annat slags test.

Vidare: Martin, min regnjacka började inte att läcka efter ett àr, utan tämligen omgàende. Ska se om det beror pà att materialet inte hàller mâttet, eller om det var ett "màndagsexemplar".

Duracellkaninen: naturligtvis begär folk ofta det omöjliga.. men det kanske inte är sà konstigt, med tanke pà vad som de fâr sig till livs.

Min egen erfarenhet är att ju regntátare plagg, och ju hàllbarare material, desto sámre andning. Inte helt ologiskt, med andra ord.

Sàlánge man har detta mer eller mindre i bakhuvudet sâ blir det láttare att välja rátt plagg till rátt tillfálle, samt slipper man bli besviken...

Malindo; sa:
Jag vill enbart àterigen understryka att vad jag med mitt första inlágg ville pàpeka, var enbart att ett (iofs. intresant ) test av olika materials "andnings"-förmâga inte är det enda man bör beakta vid bedömning av olika materials (alternativ olika jackors) totala prestationer.

Detta efter dylik argumentering skett skett mer än en gâng pà detta utmárkta forum.

Sâlunda har jag aldrig bett nâgon att göra nâgot annat slags test.

Vidare: Martin, min regnjacka började inte att läcka efter ett àr, utan tämligen omgàende. Ska se om det beror pà att materialet inte hàller mâttet, eller om det var ett "màndagsexemplar".

Duracellkaninen: naturligtvis begär folk ofta det omöjliga.. men det kanske inte är sà konstigt, med tanke pà vad som de fâr sig till livs.

Min egen erfarenhet är att ju regntátare plagg, och ju hàllbarare material, desto sámre andning. Inte helt ologiskt, med andra ord.

Sàlánge man har detta mer eller mindre i bakhuvudet sâ blir det láttare att välja rátt plagg till rátt tillfálle, samt slipper man bli besviken...

â tredje sidan är mina erfarenheter allt annat än totalomfattande, varför jag gärna lâter mig överaskas av nâgon som lyckas bevisa mig om motsatsen.

Fler jacktips

Marmot Shadow väger kring 0,4 kg.
I jämförelse med det är väl 0,7 kilo "hyfsat tungt"?

Det måste finnas fler "hyfsat lätta" trelagersjackor.
Tierra Platina, 0,5 kg:

1017400-091_360x360.jpg

Fast den är ju inte röd...

Kunde inte ungâ att tipsa om denna, trots att den är gjord i Paclite. Paclite är dock underskattad vad gäller nötstyrka (tror jag)

normal_paclite_smock_extrem_red.jpg

Paclite® SmockMinimalist featherweight multi-activity smock.
Weighs only 275g (size large) and packs down incredibly small into its own stuff sack
GORE-TEX® PACLITE® Helium fabric developed by Berghaus for minimum weight with maximum breathability.
Fixed hood with volume adjuster and wired visor.

--------------------------------------------------------------------------------
Read Press Reviews
Add Your Own Review
Read User Reviews
--------------------------------------------------------------------------------
SRP: £120.00
(Suggested Retail Price)
Product Code: 33019
Sizes: XS-XXL
Weight: 275g

Om Haglöfs Helium är för dyr så deppa inte, den går att få tag på i Göteborg för 2500.
Det är Femmans sport som har "översvämmningsrea" på ett gäng GTX-plagg. Det är lite utplockat men det finns ändå mycket kvar. Jag knep den sista medium Heliumen i blått.

Idag blev jag genomsur utifrån i en Craft-jacka som normalt fungerar perfekt. Mitt handhavandefel var att jag cyklade i stället för att promenera snällt. Fartvinden och vattenbeläggning av ytan gjorde att vattnet trycktes in samt sänkte temperaturen under så att processen fullföljdes...brrr. Ibland är det skönt med tak, torra kläder och en bra kaffemaskin.
Galon eller Nyfil hade hållt mig torr utifrån, men inte inifrån...

Go tur

[Ändrat av johankse 2006-08-29 kl 21:26]

Hej hej!

Jag har precis införskaffat Haglöfs LIM "Ultimate" jacka och byxor.
Dessa är förvisso inte i Gore-Tex XCR utan i PacLite, men de ska ändå ha en vattenpelare på 28 meter(!) så det duger åt mig...
Jag valde detta för att det tar väldigt liten plats och väger endast 247 gram i stl. L (jackan). Att jackan inte kostade 2000 kr gjorde valet ännu enklare.

Ingenting är vattentätt - förutom ubåtar! ;oP

//Andreas
=o)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg