Många val
Det är inget lätt val du står inför. Den slutgiltiga omdömmet om produkten får man först då man själv använder jackan, och då har man redan köpt den...
Klättermusen ( t ex Bifrost) vekar att vara i en klass för sig då det gäller mycket genomtänkta och välsydda plagg. Dock ska man tänka på att de är snäppet sämre i andningsförmågan är jackor med GTX...
Själv så använder jag Tierras Cassin Ridge (till slut... Har provat 4 andra från Tierra) och har nog funnit en jacka som håller måttet.
En genomtänkt funktion som jag inte skulle vilja vara utan hos dessa jackor är "vindstruten" på huvan. De flesta andra huvor har bara en liten obetydlig skärm i ovankant... De gånger man fäller upp huvan så är värdet oftast så pass risigt så att vindstruten ett stort plus!
En annan funktion som man lär sig uppskatta under användandet är vädringsmöjligheten under armarna, ( ibland vill man inte öppna jackan fram till ifall det regnar/ snöar kraftigt).
Ju mer jag använder min GTX-jacka så blir jag mer och mer nyfiken på kläder som andas, kanske kan man offra lite av tåligheten hos plaggen ( ifall man är ute på dagsturer ) för att prioritera andningen... Det finns visst någon ny GTX som är smidigare och med bättre andningsförmåga sen i år...
Lycka till!
/
Hasse