Membranen blir ju inte utslitna efter en säsong på en jacka. På skor slits membran snabbt, men en jacka håller i många år.
Har hört mycket bra om Bergans Dermizax. Det är inte lika "prassligt" som Goretex och har mycket bättre stretch men ändå lika bra vattenmotstånd. Har dock inte använt det själv (mer än i mina damasker men kan inte riktigt kommentera mer än på deras vattentäthet där) men har en kamrat som kör på Bergans. Jag har pillat på hans jacka många gånger och funderar på att skaffa en själv nästa gång jag skaffar ny skaljacka om det inte dykt upp något ännu bättre vid det laget.
Angående så kallade "modefärger" så brukar jag själv satsa på just dem. Jag bryr mig inte om färger blir omodernt eller inte, och personligen föredrar jag skrikiga färger med hög synlighetsfaktor när jag är ute. På hösten är det skönt att synas när det är jägare i skogarna och vid en eventuell olycka är det fasligt skönt att veta att min knallblå jacka och orangea mössa kommer avslöja vart jag ligger någonstans. Jag föredrar verkligen att synas när jag är i skogen.