Om jag lägger ihop det här så är alltså softshell en vanlig jacka?
DumPär
Precis!
Ibland krävs det några års distans till begreppet innan någon kallar det för vad det är. Man skulle också kunna påminna sig en viss kejsares klädsel...
Mitt råd till trådstartaren är att man ska ha minst två jackor. Är själv student och har så varit i snart åtta års tid, med vissa avbrott, och jag vet hur budgeten brukar se ut. Men jag vet också att det brukar dyka upp bra reapriser och kanske framförallt bra begagnaterbjudanden, på utsidan, blocket, tradera, ebay...
En mjukskaljacka, oavsett om det bara är en vindjacka, en "softshell", en bomullsjacka eller en i bomull-polyester, funkar bra till det mesta, särskilt om den inte är fodrad (ska man bara ha en jacka för åretom-bruk, så får man lasta tröjor under istället). En kompletterande regnjacka kommer man inte undan varken under de regniga årstiderna, eller t ex i skogen när det kan envisas med att droppa från träden/vara blött i riset, långt efter att solen börjat skina igen.
Exempel:
Min fiskejacka, en Haglöfs Climatic-nånting, gick på 600:- på rea
Min vindjacka (en av dem) är antingen en joggingjacka (Newline) från Intersport för 400:- eller en begagnad Haglöfs för 600:-
Min softshelljacka (en av dem) är en Patagonia med huva, från Ebay för 680:-
Min regnjacka är en Marmot för 500:- (men skulle också kunna ha varit en ITAB packaway för 400
Ingen av dessa jackor har varit trasig eller fläckig när jag köpt dem, de sitter bra, är top-of-the-line. Inte budgetalternativ från Elloskatalogen alltså.
Lite basicmatte: En mjuk jacka för t ex 600 + en regnjacka för 500, blir 1100. Vad får man för 1100? Två månaders mat, om man snålar? Nä, inte nu längre. Hur många krogbesök, bensin, kaffe-på-rasten, färdigmat, vardagskläder? Shit, 1100 är ju knappt ett par jeans, eller två skjortor på rea, eller knappt en tröja!