Skaljacka - beslutsångest. Hjälp och tips!

event, XCR mfl.

pal2; sa:
bowall; sa:
nyfikenhet, varför e-vent framför gore-tex?

Tja, en anledning kan vara bättre flöde ångtransport. USAs motsvarighet till vårt FOA tror ajg det är har gjort lite testar. Leta här på utsidan så kan du nog hitta länken till en liten 2-sides rapport över resultaten. De testade en hel del olika "andningsvävar" under lite olika förhållanden. Som jag minns det var event bland de bättre och gore-tex ungefär medelmåttig.

Mvh
Peter P.
Då och då sägs här på Utsidan att Event skulle andas så mycket bättre än Gore-tex. Här jämför Patagonias testlabb en mängd olika varianter, bl.a. Event och GT XCR:

patagonia-testing-nvtr.jpg

Från http://www.verber.com/mark/outdoors/stash/patagonia-testing.html :

"Moisture Vapor Transport Rate (MVTR) measures the ability of a fabric to pass moisture from the inside to the outside of breathability in grams per square meter per day".

Event och XCR verkar ganska likvärdiga m.a.p. ångtransport, enligt Patagonias testmodell.

Raskesven

Intressanta testresultat från Patagonia. XCR verkar som du skriver stå sig ganska bra mot event, i detta avseende & test. Ännu mer intressant i mina ögon är ju dock det dåliga resultatet för windstoppermaterialet. Det stämmer väl med mina erfarenheter av min windstopperjacka.

WS-membran känns som en sällsynt dålig konstruktion, även om jag håller med om att det kan funka i ett rent rast/förstärknings-plagg. Men här kan man ju verkligen prata om falsk marknadsföring, då WS-plagg brukar framställas som "i-farten-plagg". Nåväl, falsk marknadsföring är ju knappast något nytt eller förvånande.

Källkritik?

Man får väl ta med i beräkningarna att källan till de där data är Patagonia - inte direkt objektivt.

Jag säger inte att har utformat testet till sin fördel, men det är ju regel ett i källkritik att fundera över vem som kan dra nytta av viss information.

Men det som testet visar är väl att det (under de förhållandena som fanns i testet) inte är särskilt stor skillnad mellan membranen.

Andra (mer objektiva?) data visar att "andningen" varierar med luftfuktigheten, och då är Event och Entrant märkbart bättre än Gore eftersom de andas lika bra hela tiden.

http://www.verber.com/mark/outdoors/gear/breathability.pdf

Så om man använder endast t.ex ett par brallor under alla förhållanden, från torrt till blött, är t.ex Event bättre än XCR ur "ånggenomsläppsynpunkt". Men används membranplaggen för det de är till för, alltså när det är fuktigt/ blött, spelar det mindre roll om membranet heter t.ex Event, Entrant, XCR eller Dermizax.

Raskesven

Viktigt i sammanganget är ju áven att membranet i frâga ej släpper igenom vatten när det är regnigt... Durable Waterproof... sâ vitt jag vet finns det bara en som garanterar detta, eller har jag fel nu igen?

Mvh, Mats

Malindo; sa:
Viktigt i sammanganget är ju áven att membranet i frâga ej släpper igenom vatten när det är regnigt... Durable Waterproof... sâ vitt jag vet finns det bara en som garanterar detta, eller har jag fel nu igen?

Gore garanterar ju inte för att de vet att de har en vattentät (hehe) produkt, utan för att de vet att de har råd att ge folk nya produkter när de läcker. För läcker gör de, titt som tätt (värst vad jag var vitsig idag).

Jag kan dock hålla med om att det är bättre att få en ny pryl när den börjar läcka än att inte få en ny pryl. Men alla tillverkares membran kan man ju åtminstone reklamera de första två åren.

Ja jag tror jag lånar den här forumtråden lite;)

Ang min egen beslutsångest...

Jag har provat Bifrost och den känns helt rätt, men EVENTUELLT en aning kort för mig.

Så kikade jag in på Klättermusens hemsida och hittade jackan Driva ( http://www.klattermusen.se/km_produkter/driva.asp ) Den är längre och ser lite rymligare ut, vilket inte skulle skada i mitt fall.

Den är inte lika vanlig som Bifrost ute i butikerna och på stan så jag har aldrig sett ngn förutom på bild.

VAd kan ni säga om den???

En konkret detalj jag undrar över är om förstärkningen som finns upp mot armbågen på Bifrost, om den finns även på Driva?? Den är rätså viktig för mig nämligen!

Hoppas på svar!

MVH Niclas,

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg