Skaljacka - beslutsångest. Hjälp och tips!

Var in och kikade på jackor idag, provade en Klättermusin Bifrost och en Tierra Conrad Cain. Båda satt mycket bra men de är svindyra, och Bifrosten tycker jag verkar så tjock på framsidan där det är 3*3 lager Goretex pga alla fickor.
Det måste ju häva andningen ganska rejält och bli tokvarmt...

Men Bifrosten funkar nog superbra att cykla med, och ha hjälm under luvan.
Tierran vet jag inte hur det var med luvan men den var nog lite mindre har jag för mig.
Det vore superbra om jackan jag köper går bra attt cykla med i surväder och gärna med hjälm under huvan.

Mitt användningsområde är allt i ett, fjällturer på sommar och vinter, upp på berg, cykling i regn, vanlig regnjacka, gå i på stan jo allt.

Vad kan ni rekommendera för jackor och vad kan man säga skiljer dessa jackor åt?

Vad skulle ni välja på mellan en Tierra Conrad Cain för 3500 och en Klättermusin Bifrost för 4600 då båda är svarta...

Hur skiljer sig dessa i funktion och användningsområde osv?

Svårt det där men jag behöver hjälp för jag har sån grym bestlutsångest. Vad finns det för liknande jackor i Goretex Paclite?

MVH Mattias

Tierran

Jag skulle personligen valt Tierran, mestadels för att den är rymligare än Bifrosten. Jag uppfattar Klättermusens jackor som väldigt tajta vilket kan vara bra i vissa sammanhang, men skall man ha jackan allround så är nog en lite rymligare jacka som Tierran bättre, tycker i alla fall jag. Har dock endast haft Condrad Kain modellen som gjordes i Paclite vilken troligtvis är lite "rymligare" än den som idag är gjord i XCR. Musen använder inte goretex så vitt jag vet, utan gör sina skalljackor i event.

Japp det stämmer att musen gör sina jackor i eVent, men det tycker jag är en av sakerna som gör att jag väljer musen framför Tierra. Jag vill hellre ha eVent än Gore...

Passformen tyckte jag var bäst på Bifrosten, Tierran var lite lösare och min smala kropp vill han en tajtare jacka.

Hur är luvan i Tierran, kan man ha hjälm i den och går det bra med tanke på jacklöngden att cykla med den i regn?

Men det är inte det viktigaste, det viktigaste är funktion och användningsområde, samt pris då...

Så vad säger ni? Säg vad ni vill om dessa eller andra jackor som alternativ!

/Mattias

Kolla in Haglöfs PacLite-jackor, LIM Ultimate är suverän i sin enkelhet om du frågar mig. Lätta och fina med bra passform. Även Mountain Hardware har fina jackor i Paclite och Conduit(deras eget membran), även om de inte är så vanliga i Sverige längre.

Huvan

Huvan är klart bättre på Bifrosten, har förvisso en Grim själv och endast provat Bifrosten i affär, men jag tror huvorna är desamma. Prova i affären med cykelhjälmen på... känns som det är lättare. Bara av nyfikenhet, varför e-vent framför gore-tex?

Mathew; sa:
Japp det stämmer att musen gör sina jackor i eVent, men det tycker jag är en av sakerna som gör att jag väljer musen framför Tierra. Jag vill hellre ha eVent än Gore...

/Mattias

Håller helt med då det gäller eVent!
Jag skaffade en Lundhags syncro (med eVent) senaste vinter och den ventilerar klart bättre än någon gore som jag testat. Jackan är dessutom ganska lätt och slimmad utan onödiga detaljer.

Re: Huvan

bowall; sa:
nyfikenhet, varför e-vent framför gore-tex?

Tja, en anledning kan vara bättre flöde ångtransport. USAs motsvarighet till vårt FOA tror ajg det är har gjort lite testar. Leta här på utsidan så kan du nog hitta länken till en liten 2-sides rapport över resultaten. De testade en hel del olika "andningsvävar" under lite olika förhållanden. Som jag minns det var event bland de bättre och gore-tex ungefär medelmåttig.

Mvh
Peter P.

En Cassin Ridge vart det, hoppas jag uppfyller jackans användingsområde och jackan uppfyller mina krav:)

Det funkar iallafall perfekt att ha cykelhjälm under huvan...

/Mattias

Under Måndagens regn-blåst väder så gick vattnet genom nacktyget, dvs Gore-tex-stretch-tyget. Luvan var blöt på insidan av nacken, och det är inte min svett utan jag är säker på att det är regnet som gått igenom.

Någon mer som upplevt att stretchtyget inte håller emot lika bra som vanliga icke-stretchtyget?
Hur höga krav vågar man ställa på vattentäthet på 3L Goretex XCR?? Är den till för att man skall använda den som regnjacka eller ska man dra på sig mer när det blir riktigt ruskigt?

/Mattias

Mathew; sa:
Under Måndagens regn-blåst väder så gick vattnet genom nacktyget, dvs Gore-tex-stretch-tyget. Luvan var blöt på insidan av nacken, och det är inte min svett utan jag är säker på att det är regnet som gått igenom.

Någon mer som upplevt att stretchtyget inte håller emot lika bra som vanliga icke-stretchtyget?
Hur höga krav vågar man ställa på vattentäthet på 3L Goretex XCR?? Är den till för att man skall använda den som regnjacka eller ska man dra på sig mer när det blir riktigt ruskigt?

/Mattias
Det ska vara vattentätt till 28 meter (vattenpelare) om jag inte minns fel. Jag skulle reklamera den direkt, du betalar dyrt för Gores Guaranteed to keep you dry, vilken du bör utnyttja.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg