Skalbyxor för olika tillfällen

Hej!
Jag har varit en passiv läsare ett tag nu och tänkte nu våga mig till att starta en liten tråd kring skalbyxor.

Min egen erfarenhet av skalbyxor är inge vidare, jag har köpt billigt och inte blivit nöjd helt enkelt. Nu har jag läst det mesta som skrivits här om just skalbyxor, de senaste året eller så, och man kommer ganska snart fram till några "sanningar":
1. Det finns ingen byxa som alltid är rätt.
2. Man måste välja mellan andning och regnmotstånd.
3. Ibland går det sönder, på många olika sätt.

På punkten 1 så blir jag lite besviken på tillverkarna, som inte klart annonserar att t.ex. denna byxa har vi gjort för att den skall användas på vintern, och därför så sket vi i regn-skydd, eller just denna byxa har vi gjort för fjällvandring så den ska klara kortare vadningar.

Fråga på punkt 1:
Vad är det egentligen som skiljer de alpina skalbyxorna från övriga?
Kan man läsa mellan raderna hos tillverkarna och se vad de igentligen menar?

På punkt 2 tycker jag att tillverkarna är bättre, ganska ofta så har de listat andning och vattenpelare på sina sidor, men vissa skalbyxor är ju uppenbart inte gjorda för regn.

Fråga på punkt 2: Hur länge står dragkedjor pall mot regn?

Fråga på punkt 3: Om man ska gå i snår och skog, vad ska man leta efter då?

Sista frågan: Det jag egentligen letar är ett par skalbyxor som är åt det tätare hållet, med bra vädring och tåliga nog att gå genom fjällvide och snårskog, någon som har ett bra tips?

Glad för svar/ Johan

1. Skärningen. Oftast högre i midjan och har hängslen.

2. Finns många olika varianter. De bästa är tätare än tyget i skaljackan.

3. Jag brukar leta efter fyrbent, bär eller svamp.

Sista frågan: mitt förslag: vilka polybommulsbyxor somhelst tillsammans med damasker eller gummistövlar.

1. Ska man tolka det som att det inte är någon skillnad egentligen? Visst kan det bli lite varmare med väldigt hög skärning, men inte så att funktionsområdet för byxan ändras.

2. Ok, det tokar jag som att köper man av bättre märken så är de täta även de som har dragkedja hela benen. det känns bra.

3. Som man frågar får man svar... Själv letar letar jag oftast fågel eller vyer, men det var mer i byxväg som jag avsåg här.

Ok, som tex dess? http://www.lundhags.se/product/17123/fjell_shell_pant

1. Skärningen. Oftast högre i midjan och har hängslen.

2. Finns många olika varianter. De bästa är tätare än tyget i skaljackan.

3. Jag brukar leta efter fyrbent, bär eller svamp.

Sista frågan: mitt förslag: vilka polybommulsbyxor somhelst tillsammans med damasker eller gummistövlar.

Har haft ett antal olika märken, material och modeller i mina regnbyxor under åren. Har f n ett par Arcteryx i Gore Tex XCR ( motsvaras idag av PRO Shell om jag förstått det rätt). Dessa funkar för Mig mycket bra; är slitstarka och har hållit för sly och skog i fjällmiljö, har hellånga dragkedjorna på sidorna som ÄR täta ( har vadat med dom i lårhögt starkt strömmande vatten samt använt under ihållande regn), förstärkta vid benslut så dom har klarat kängornas mekaniska påverkan. Är mkt nöjd med dem. Saknar dock benfickor på dem, men så länge jag inte hittat några bra ersättare med benfickor, är dessa ett fullgott par.

// Lelle

Letar du efter GTX för alla väderlekar och temp. så kommer du alltid att bli besviken. GTX är inte bäst eller ens bra i alla väderlekar. I regnväder och en temp. mellan 0 och 20 + grader funkar GTX bäst på mig, i övrigt använder jag annat material.

på tal om Goretex...

...så provade fallskärmsjägarskolan (FJS) i Karlsborg den nuvarande fältuniformen m/90 i en goretexversion för ett antal år sedan. Den visade sig dels för kvav, dvs den andades för dåligt, dels för otät vid verkligt långvarig blöta.
Mot universalkläder ska man överhuvudtaget vara skeptisk.:)

För kallt väderlag är jag väl utrustad, och är det >20+ så kan jag hålla mig borta från snåren och gå i kortbyxor =) Så skalbyxor skulle för mig var i intervallet -10 till +20.

Vid -10 går det ju bra med vilka byxor som hellst i stort sätt, all nederbörd är i fast form och man kan nästan inte frysa.. Vid +20 är det inte någon större fara om man blir lite blöt, men min ringa erfarenhet säger att här är det ett krav att man kan släppa in och ut luft via rejäla vädringsluckor om det ska gå att gå med byxor på.

Jag har förstått att det finns gtx byxor som håller tätt mot väta bra och andra som gör det dåligt, och här på sidan kan man räta ut en hel del frågetecken via produktsidan, så det ska nog gå att hitta täta byxor med andningshål. Men hur är det med motstånd mot mekanisk nötning? Efter som att det finns byxor med både den ena och andra förstärkningen så leds jag att tro att det finns ett problem hos de som saknar förstärkning, är det så eller kommer ett par billiga oförstärkta byxor att hålla i riset?

Finns det något annat material än gtx som håller regn borta utan att man drunknar i svett?

Min Norrönajacka i Dri3-material tycker jag fungerar utmärkt. Hur byxor i samma material är vet jag dock inte, har inte skaffat sådana än även om planen finns..

Mvh // Johannes

För mig personligen är "andningen" mindre viktig på benen. Öppningsmöjligheter brukar räcka långt.
Jag kör för stunden med ett par Klättermusen Brokk, lätta men vad det verkar hållbara. Har klarat rejäla regn utan att det läckt in i dragkedjan. Naturligtvis är själva materialet vattentätt, det är ju en grundfunktion. Om det läcker genom tyget eller sömmarna ska det vara reklamation, punkt slut.

Sen kan man diskutera dessa kläders förmågor till oändlighet och tillverkare lovar guld och gröna skogar men dom har sina begränsningar. Fysikens lagar är svåra att rå på och transporten av ånga genom dessa kläder är begränsad.

Ett alternativ är ju bomull/syntet/osv. byxor och sen ett par superlätta regnbyxor för de stunder de behövs.

//Per

Jag håller med. Tror det är viktigare med ventileringsmöjligheter på regnkläder än att själva materialet ska andas. På min regnjacka kan jag öppna upp stora hål under armhålorna.. Vet inte om det finns liknande möjligheter på dyrare regnbyxor. Mina regnbyxor är av billigare modell..

Sen beror det på vad man går i för terräng också kan jag tänka för när man som jag gärna går i skogen, då vill man inte ha de lättaste och tunnaste av material och då kan jag tänka mig att det andas än sämre..

Mvh // Johannes

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
Schneeberger Skalbyxor för vinterbruk? Kläder 22
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Smogz Hur mycket andas olika tyger Kläder 10
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
UnderEnTarp Mina kängor torkar olika fort! Kläder 0
Vättlefjäll Olika storlekar i USA och Europa? Kläder 3
forslund Collonil i olika färger? Kläder 0
KLAGER Meindlkängor med olika lästbredd Kläder 0
joask202 Ullfrotté från olika tillverkare... Kläder 24
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
PerHenrik Test av andningen hos olika membran? Kläder 12
katlet0907 Andningsförmågan hos olika material Kläder 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg