Skalbyxor för alla säsonger

Jag vet att det inte finns för alla säsonger egentligen utan jag är ute efter det "duger".

Jag vill alltså ha ett par regnbyxor som håller för (här kommer de omöjliga kraven) vandring (lätta), utförsåkning (tåliga) och fiske (regntäta).

Jag vet att det är omöjliga krav men vad kan det tänkas finnas som fyller en funktion i alla önskemål?

Kompromisser

det är svårt/omöjligt att hitta det perfekta plagget som duger till allt. Vad det gäller byxor så tycker dock jag att icke-hängsel byxor är betydligt mer allround och även smidigare. Jag har ett par av varje (Marmot nånting med Membrain och Klättermusen Megin) och använder mycket oftare Megin. Den byxan funkar till allt! Inte för tung, skyddar bra, tålig och helt vattentät. Jag burkar snöra åt med remmen nere samt en extra rem runt stövlarna och använda dem vid vad både vid fiske och vandring. Brukar klara 30min - 1 timme utan att det tränger upp vatten. Själva byxan har aldrig släppt in vatten.
Marmot brallan använder jag numer nästan bara då det är riktigt kallt eller då Megin är i tvätten. Det kan vara skönt med ett extra vindtätt lager på magen om man använder en bomullsanorak eller liknande.
Tipset är alltså att kolla extra på Megin, dyr som f-n men du behöver bara en byxa då.

/Björn

Jo visst

kör också med Musen, Fimbul, och tycker att det rockar... vill man ha en mycket enklare byxa rekomenderar jag Tierras Aktivent (tror den bytt namn nu...) som är mycket tunn och lätt. Trots detta håller den bra.

Men det är klart, en byxa som andas bra blir ju inte riktigt vattentät. Aktivent är inget jag skulle sitta i väta med.

Hur som hellst är det ett "måste ha" för mig som jag alltid har med mig om allt annat skulle pajja. Skridskor, cykling längd och utför. Komplettera med ett par rediga damasker/snölås.

Lycka till

Tierra

Hej
Jag skulle rekomendera Tierras Sälka.
För den är regntät lätt(till vandring) relativt tålig
och billig(1395)
Obs nu med Gore-Tex XCR som andas bättre.
Jag köpte mina i somras och är jättenöjd.
Jag har fiskat med dom vandrat med dom åkt slalom med dom och även spelat landhockey och hoppat och slängt mig på vägen utan att dom har gått sönder eller läckt.
Och så är dom ju så billiga.

Jakt kläder

Har sen några år tillbaka chevaliers midland byxa (två lagers Goretex+prasselfri. Som allroundkläder finns det inte något som slår jaktkladerna i komfort och allroundegenskaper. Jag rekomenderar både Härkila och Chevalier, två mycket kompetenta svenska tillverkare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg