Skal eller soft shell jacka för alla årstider?

Dök såvitt jag sett under WWI till flygande personal och senare till Tankpersonal. Civilt kom de efter freden till klättrare etc. I mellankrigstiden som skidjackor bl a.

Ah, det var så det menades. Jag läste Estetsdräggs inlägg som att han ansåg att militära fältuniformer har korta jackor generellt. Vilket ju inte är fallet.

Ah, det var så det menades. Jag läste Estetsdräggs inlägg som att han ansåg att militära fältuniformer har korta jackor generellt. Vilket ju inte är fallet.

Det ska man veta att de korta jackorna är poppulära inom många krigsmakter världen över men nästan uteslutande hos de unga testo-grabbaran som vill spela balla...jag kan minnas hur alla som hade en pansar-uniforma sprang om kring i den för jämnan bara för att de var snuggare och de fick stå ut lite gran. Vi som vart med ett tag skrattade ju bara åt dem givetvis.

Det var ett djälva liv på många när det där korta jackorna infördes (efter en heldel tjat och stridande)...det var inte direkt ett välkommet tillskott bland uniformerna hos konservativa gamla militärer. Men deras bruksnytta för innomhusbruk i stridsvagnar och flygplan var helt enkelt för stor.

För någon som jobbar som lastbilschaffis med korta körningar med mycket in-ut ur hytten eller liknande kanske jag skulle kunna föreslå en midjekort jacka som allround-plagg men annars aldrig.

2. Softshell är inge vidare som allround då de inte skyddar nog bra och de inte tål lika mycket omild behandling, de är dessutom svåra att klä sig svalt i. Softshäll är ett sammansatt skal och isolationplagg och sådant skall man gärna hålla sig borta från, iaf för friluftsbruk så länge det är -20 eller varmare.
Softshell har en plats i garderoben, men då som vardagsplagg när man går på stan så de länar jag utanför denn disskussen.

Hmmm, här håller jag inte riktigt med. En softshell med luva tycker jag är en bra allround jacka. Jag har en Arc'teryx Gamma MX som jag är grymt nöjd med. Den är i princip helt vindtätt, andas extremt bra, och är ganska regntätt. Jag har använt den på skidturer och alpin klättring. Eftersom den andas så bra kan man ha den på sig i ett bredare temperaturintervall än en skaljacka.

Jag håller med om att inte hålla med där. Jag har en Halti som är som fin fleece på insidan och en rätt tät utsida. När den var ny klarade den spöregn i två timmar men nu efter ett par år fuktar det snabbt på axlarna i regn. Den andas mycket bra och har också pit-zips vilket nästan känns som overkill.

Jag gjorde en liten test med längdskidåkning igår och idag. Igår körde jag en runda med en Tierra GTex-skidjacka på mig. Ca 45 min i -6 grader och måttlig ansträngning pga att hunden fick dra en del = sjöblött inne i jackan. Idag körde jag själv samma runda utan hund, tog längre tid och var kraftig ansträngning, och med en tjockare fleece under plus min Klättemusen bomullsanorak istället för GTex. Jag blev blöt av svett men det kändes mycket bättre trots -17 grader och fukten försvann mycket snabbare efteråt. Blir mer och mer övertygad om att GTex inte är så bra utom när det regnar eller man inte anstränger sig. Ska man ha jackan till stan så är det kanske inte så snyggt men jag ser inga nackdelar med en lång jacka, bara fördelar. Varmare och skönare.

Hmmm, här håller jag inte riktigt med. En softshell med luva tycker jag är en bra allround jacka. Jag har en Arc'teryx Gamma MX som jag är grymt nöjd med. Den är i princip helt vindtätt, andas extremt bra, och är ganska regntätt. Jag har använt den på skidturer och alpin klättring. Eftersom den andas så bra kan man ha den på sig i ett bredare temperaturintervall än en skaljacka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glitttertind Snyggare än skal.. Kläder 15
Imp Första skal kängorna Kläder 18
Oblix Laga gortex skal Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
fredl Åsikter om Haglöfs Rift (WS skal) & Fjällräven Skatie Kläder 0
fem ekonomi skal Kläder 3
ya´ksa skal/regn-jacka Kläder 4
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Nabru Skal kläder Kläder 1
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
doffy_74 Fullnarvsläder eller nubuck i kängor? Kläder 13
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg