även jag har försökt göra egna skaklar.
Först VP-rör. Kan möjligen funka med mindre laster. Annars lägg ner över 10kg.
Andra försöket med korsade glasfiberstavar från IMEX i Malung. Ungefär enligt The Ski Pulk book. har funkat med laster på ca 25kg vilket räcker för mig, men jag är ju inte ute så ofta och inte så långt. Tror att korsade stag gör det lite lättare att svänga.
Sedan har jag testat ett gammalt Segebaden-skakel i rotting till min Paris-pulka. Det var stabilast om än något tyngre. Jag spände remmar genom rephålen runt skaklet bara. Enkelt och funkade bra med två små barn med slalomutrustning i pulkan.
Om man tycker det är kul att slöjda och vill spara några hekton så kan man köra på glasfiber ( jag har stavar över om någon skulle vara intresserad) målarstänger och dylikt, men annars så är det nog enklast att köpa faktiskt. Det går att köpa Fjellpulkens skakel separat. Kostar en slant, men om man inte njuter av "tidsförlusten/vinsten" så är det nog värt det. Man får ett skakel som definitivt tål last. Har man köpt en Paris-pulka på 2,5 kg för 500kr så är extrakostnaden och vikten ändå inte så stor.
Vikt och prismässigt kanske det bästa är om man kan komma över rottingskaklet billigt.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk