Skakfri zoomkikare för Afrikaresa, önskar råd och tips

Jag vet inte om det är rätt forum, men jag kör på.
Min dotter har varit o tältat på olika ställen i Afrika och spanat in djuren på savannerna.
Hon har haft "vanliga" kikare, men är inte nöjd.
Hon sade nu att hon önskar sig en skakfri kikare, teleskop, eller vad det heter, för att när hon åker
jeep så funkar det inte så bra med vanliga grejor, det rystar, skakar så dant säger hon.
Jag tror hon skulle ha glädje av zoom på kikaren, men det är min erfarenhet av spaning på djur
i sverige, man kan söka av terrängen snabbt, och zooma in intressanta objekt.

Vad känner ni till för grejor ?, vad kostar dom ? och var köpa ?

Tacksam för svar, men stressa inte, hon ska åka i början på februari, ensammen, jag gillar det inte, men hon brukar ha Masaier som vaktar på nätterna säger hon...
Önskar att hon kunde va lite normal. skaffa barn, volvo, villa och sånt så man slipper oroa sig...
Men det är klart, hon ska ju göra det hon älskar, inte vad jag tycker...
 
AAAAAAAAAAH. VIBBE!

Ähum.

Känner inte till någon kikare som har både zoom och bildstabilisering. Canon har modeller med elektronisk bildstabilisering. Pris från 2600 kr. Ostabililserad zoom finns på många fabrikat och modeller.
 
Flera kikare

för bästa skådning.

När jag med hustru reste i Zimbabwe tillsammans med mina föräldrar och min syster så hade jag med mig normal fågelskådarutrustning hemifrån dvs tubkikare med 20X vidvinkelokular och bra stativ/videohuvud samt en handjagare. Att titta i kikare från en jeep som rör sig är knappast att rekommendera oavsett förstoring och bildstabilsering.

Jag skulle i första hand om endast en kikare kommer ifråga rekommendera inköp av en hygglig 8X30 kikare. I andra hand en Canon med bildstabilsering i stället.

Men kombinationen handjagare och tub är överlägsen. Tub kan man med fördel ha gemensamt i en liten grupp men alla bör/måste ha en egen handjagare. 8X20 fickkikare är ett alternativ. Vid stopp på utsiktsplattformar/vattenhål är det mycket givande att titta i tub på djuren.

Har ni möjlighet (du skall naturligtvis haka på själv!) så rekommenderar jag varmt att vandra på savannen med guide (walking safari) eller paddling på en av floderna, detta finns åtminstone i Zimbabwe och Zambia vet inte om det finns i Östafrika. Att bara sitta i jeep ger inte samma närvarokänsla.

Zoom tycker jag personligen är en tveksam finess i dessa sammanhang. Man tappar vidvinkelfunktionen till stor del och den är IMHO mer värdefull. Men zoomokularen till tubkikare har blivit betydligt bättre på senare år.

Thure
 
Min dotter har varit o tältat på olika ställen i Afrika och spanat in djuren på savannerna. Hon har haft "vanliga" kikare, men är inte nöjd.
Hon sade nu att hon önskar sig en skakfri kikare, teleskop, eller vad det heter, för att när hon åker
jeep så funkar det inte så bra med vanliga grejor, det rystar, skakar så dant säger hon.
Jag tror hon skulle ha glädje av zoom på kikaren...
Nu är det kanske för sent, men:

De kikare med "antiskak"-funktion som finns på marknaden hjälper tyvärr inte mot den typ av skakningar som man utsätts för när man åker i öppen jeep över savannen. Där handlar det istället om att ha en så lämplig kikare som möjligt, dvs måttlig förstoring och stort synfält. Det är också viktigt att man tycker att modellen är bekväm och passar ens ögon. Själv bär jag glasögon, men är trots det mycket nöjd med en Swarovski 8,5x42 EL, som jag tycker är mycket "lätt-tittad", även under obekväma förhållanden.

Jag har tittat på t ex Canons stabiliserade modeller som ligger i ungefär samma prisklass -- men mitt intryck är att de inte ger detaljrikare bild, trots förstoring på omkring 15 ggr och stabilisering. Dessutom är de tunga och klumpiga.

När det gäller zoom-funktion, så låter det som en bra idé -- men i praktiken är det inte det. Det är få personer som har glädje av en förstoringsgrad högre än 8-9 ggr på handkikaren, eftersom de blir för svåra att hålla still. Jämför man rent praktiskt kikare med 8 resp 10 ggr är det sällan man lyckas se fler detaljer med den högre förstoringen.

Däremot kan säkert, som andra redan påpekat, en liten tubkikare med zoomokular och ärtpåse vara användbart i en safarisituationer.
 
Det finns en orsak

till att försvarsmakter väljer 6x och 7x handkikare, skakoskärpan. Sätter man in gyron och elektroniska skakdämpare i en apparat så ökar givetvis möjligheterna för krångel och problem. De kikarproblem jag sett ute i terrängen hängde ihop med AF och gyron. En 7x28 är en bra och relativt lätt kompromiss.
Hellre ett vidvinkligt 20x okular på spotkikaren än ett zoom med sina inbyggda svagheter.
Att försöka kikarspana från skumpande terrängfordon brukar resultera i illamående för de flesta. Bättre att vänta till mera statiska lägen en be om dylika.....
Vid fotsafari, kräver vapen, har man inte de begränsningarna och observationsplatsen är 1/2 till 2 meter närmare jorden....Men spännade kan det vara...
En kvalitetskikare kostar men behöver inte väga mycket för det.
 
När jag var på safari hade jag en liten 8x21 kikare med mig. Mina medpassagerare blev så förtjust i den att jag fick använda kameran med teleobjektiv som kikare. Jag hade ett Canon 70-300 IS och IS funktionen räcker inte för användning i en skumpande jeep eftersom den är till för att minska handdarrningar. Risken är alltså att en kikare med IS blir en besvikelse om man tror att den skall klara några större skakningar.

Nu har originalinlägget och resan redan passerat bäst före datum men om det finns någon annan som funderar på en kikare med antiskak så hör efter i bekantskapskretsen om någon har en Canon eller Nikon med IS respektive VR för att prova funktionen.
 
En jag känner lite grann har en Canon handkikare med IS. Jag prövade den vid ett tillfälle. Kändes lite lustigt att titta i den först, men man vänjer sig, och det fungerar riktigt bra för normal skådning. Men kikaren drivs med batterier, och dessa tar ju ganska snart slut. Ska man ha glädje av sin IS måste man ha tillgång till extrabatterier och laddare.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg