En klassisk fråga med tydliga polemiska smaken-som-baken- och jag-har-rätt-alla-andra-har-fel-inslag: jag kan naturligtvis inte hålla mig borta....
Jag paddlar i en kajak som vare sig har roder eller skedda. Skeddan är för tillfället sönder, men ekipaget funkar bra ändå. Skrovet är gjort för att funka fantastiskt bra utan roder, och för att funka tämligen bra utan skedda.
Jag styr med krängning och blandade styrtag. Jag tycker att det känns himla bra att sköta både framdrift, styrning och riktning med; lutning, tyngdpunktförskjutningar i längsled och med olika paddeltag. Jag blir lättare "ett" med havet. Tycker jag. Det är viktigt för mig. (Detta sätt att ta sig fram kräver förstås tid & övning innan det sitter behagligt i ryggmärgen.) Men det finns, för mig, fler skäl till att köra skeddakajak.
Många roderkajaker känns, för mig, som okontrollerbara kontainrar. Att behöva sitta och bromsa bort fart med att sneställa rodret, än åt höger än åt vänster (ett faktum med många roderkajaker) känns bara tokigt.
Men jag håller som vanligt med Siven... eller jag tycker åtmistone så här; en riktigt snabb kajak (som ägs av en fartinriktad paddlare med en välanpassad vingpaddel - jo, jag är sugen!) måste "såklart" ha roder. Men i mina ögon skall det då vara ett roder som sköts på racingvis (med pinne, inte med pedaler, så att man kan ha ordentligt frånskjut). Det skall i så fall vara ett effektivt och tight roder.
Blev något klarare; hoppas inte det. ;-)
Denna, lätt religiösa, fråga mår bäst av en skapad förvirring och tvärsäkra utalanden.
Ett tips kanske?
Köp en kajak, du kommer nog trivas oavsett hur du sköter riktning och styrning. Lycka till!
Patric
ps Skeddapaddling;
http://www.thomassondesign.com/ Pedagogiskt!
ps2. Roderpaddling; Utsidanfolket Siven och Arneri har bra hemsidor.